Evaluatie verkeersveiligheidseffecten 'Bromfiets op de rijbaan'

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Uitgever:AVV
  • Datum:11-09-2001

Een evaluatie van de verkeersveiligheidseffecten van de maatregel 'Bromfiets op de rijbaan', 1 jaar na de invoering.


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Eind 1999 is de maatregel “Bromfiets op de rijbaan” landelijk ingevoerd. Vanaf die datum mag een bromfietser niet meer op een ‘verplicht fietspad’ rijden. De invoering van deze maatregel is een onderdeel van het Startprogramma Duurzaam Veilig. De reden dat deze maatregel in het Startprogramma Duurzaam Veilig is opgenomen is dat een praktijkproef heeft uitgewezen dat het aantal letselongevallen met bromfietsers op de betreffende trajecten met 50% is afgenomen. In deze proef bleek dat vooral de conflicten met afslaand en kruisend autoverkeer en de conflicten met fietsers op de fietspaden waren opgeheven. Om vast te stellen of de landelijke invoering van Bromfiets op de rijbaan ook daadwerkelijk tot positieve resultaten ten aanzien van de bromfietsongevallen heeft geleid, is een evaluatieonderzoek verricht.

    Opvallend resultaat van het onderzoek: In de steekproef van de 19 onderzoeksgemeenten is het aantal bromfietsletselongevallen op de routes waar bromfiets op de rijbaan is ingevoerd, in 2000 met 31% afgenomen vergeleken met het voorgaande jaar 1999. Het aantal betrokken letselslachtoffers daalde eveneens met 31%. Behalve bromfietsers zijn dit met name ook (snor)fietsers en voetgangers.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Evaluatie verkeersveiligheidseffecten 'Bromfiets op de rijbaan'

Scroll naar boven