Europese subsidies geven soms net een duwtje extra

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:07-04-2014

Verschillende Nederlandse gemeenten en regio&'s hebben soms aardige Europese subsidies voor de fiets in de wacht weten te slepen. Maar los van de hoogte van de bijdrage, heeft Europese samenwerking ook andere voordelen.


Dat blijkt uit een overzicht van Europese fietsprojecten van Nederlandse gemeenten van het Fietsberaad.

Europese subsidies hebben de afgelopen jaren een aantal fietsprojecten mogelijk gemaakt die anders waarschijnlijk niet van de grond zouden zijn gekomen.

Uit het overzicht van het Fietsberaad over de periode 2008-2013 blijkt bijvoorbeeld dat Dordrecht 3 ton wist binnen te halen voor bevorderen van het fietsen en het fietsgebruik in Wielwijk.

Eindhoven ontving €240.000 voor een aantal uiteenlopende projecten zoals een fietskaart voor studenten, een project doorstroming verkeerslichten, e.a. En Groningen ontving een ton voor fietspromotie en -marketingactiviteiten.

Middelburg viel helemaal in de prijzen, met een bijdrage van €2 miljoen, onder meer voor het verbeteren van fietsroutes en fietsparkeervoorzieningen.

Utrecht kreeg in totaal €1 miljoen voor verschillende duurzame vervoerwijzen, waaruit onder meer tijdelijke stallingsvoorzieningen werden betaald. En nog eens circa €1,5 miljoen voor het stimuleren van de elektrische fiets.

Belangrijke financieringsbronnen waren onder andere de EU-programma’s STEER en CIVITAS.

Dergelijke programma’s worden vervangen of in aangepaste vorm doorgezet met het EU-programma Horizon dat onlangs van start is gegaan.

De grootste kansen voor het opstarten van Europese fietsprojecten liggen bij het speerpunt Societal Challenges. Het onderdeel smart, green and integrated transport heeft een budget van 5,8 miljard euro.

Maar meedoen aan Europese fietsprojecten biedt meer kansen. Het kan betrokken ambtenaren en politici stimuleren tot een daadkrachtige aanpak, aldus het Fietsberaad. En het biedt mogelijkheden om kennis uit te wisselen en te netwerken. Daarnaast zorgt het voor ‘uitvoeringsdruk’ (‘Europa wacht niet’). Ook kan men de stad zo internationaal positioneren en profileren.

Maar ga niet over één nacht ijs, is het advies. Bepaal eerst zelf wat je als gemeente wilt bereiken en koppel dan de eigen prioriteiten aan de EU-doelen. En realiseer je dat het vaak een kwestie van lange adem is.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Europese subsidies geven soms net een duwtje extra

Scroll naar boven