Daarin stelt de gemeente een stappenplan voor, dat begint met het wegnemen van de redenen van ongewenst gedrag, en eindigt bij aanpassing van de APV.
De nota spreekt over een Handhavingspiramide Fietsparkeren met de volgende stappen:
1. Wegnemen redenen ongewenst gedrag.
Zorg voor voldoende goede en zichtbare stallingsruimte op geschikte plekken.
2. Beperken ongewenst parkeergedrag.
Bijvoorbeeld visuele markering van delen van de openbare ruimte waar het parkeren van fietsen ongewenst is. De nota verwijst daarvoor onder meer naar de 'rode loper' in Groningen en de parkeervakken in Amsterdam.
3. Oproepen tot gewenst gedrag.
Hierbij gaat het onder meer om het promoten van bewaakte stallingen.
4. Wegnemen kansen ongewenst gedrag
Het wegnemen van fysieke mogelijkheden in de openbare ruimte om een fiets te parkeren, bijvoorbeeld door het plaatsen van straatmeubilair waar een fiets niet met een slot aan vast gemaakt kan worden.
5. Preventief en/of repressief toezicht.
Bijvoorbeeld fietsparkeerwachten die fietsers lege plekken aanwijzen of doorverwijzen naar bewaakte stallingen.
6. Handhaven APV.
Het gaat om artikelen die betrekking hebben op hinderlijk of onveilig gestalde fietsen.
7. Instellen en handhaven van een fietsparkeerverbod.
Instellen van een fietsparkeerverbod in een bepaald gebied op basis van de APV.
De richtlijnen moeten ertoe bijdragen dat het instellen van een fietsparkeerverbod niet leidt tot een ontmoediging van het fietsgebruik. Verder is het belangrijk dat er voldoende maatschappelijk draagvlak is voor het instellen van een fietsparkeerverbod, aldus de gemeente. Bovendien blijkt uit de jurisprudentie over het handhaven van een fietsparkeerverbod dat er alleen gehandhaafd mag worden als er voldoende parkeervoorzieningen voor fietsers aanwezig zijn.
De gemeente tekent daarbij aan dat jurisprudentie zich niet uitlaat over of dit gratis fietsparkeervoorzieningen moeten zijn. 'Maar het ligt voor de hand dat enkel het
aanbieden van betaalde voorzieningen niet als een goed alternatief wordt beschouwd, als
fietsers voordien hun fiets gratis konden stallen.'