Eén op de vijf elektrisch

  • Soort:Artikelen Fietsverkeer
  • Auteur:Karin Broer
  • Uitgever:Fietsverkeer nr. 28
  • Datum:26-09-2011

Na 2003 begon de elektrische fiets aan een spectaculaire&opmars in Nederland. In 2010 was 14 procent&van alle verkochte nieuwe fietsen een elektrische. In 2011 waarschijnlijk 20%. Wat
betekent dat voor de&verkeersveiligheid en voor het fietsgebruik?


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De branche verwacht groei van het aantal elektrische fietsen en een verjonging van de klantengroep. De zorgen gaan vooral over verkeersveiligheid. Nog altijd is vooral bij ouderen de elektrische fiets populair (in 2007 had 8 procent van de 65 plussers er een) en juist de oudere fietsers zijn de laatste jaren opgevallen in de verkeersveiligheidsstatistieken. Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Overijssel (ROVO) liet vorig jaar drie studenten van de Hogeschool Windesheim een verkennend onderzoek doen naar aanleiding van zorgen van de politie en Veilig Verkeer Nederland in de regio. Zij concludeerden dat ‘de elektrische fiets een groter ongevalrisico heeft dan de gewone fiets’.
    Tegenover het risico om betrokken te raken bij een ongeluk, staat het plezier van meer beweging en toegenomen mobiliteit.Uit het marktonderzoek van TNO (2008) blijkt dat mensen met een elektrische fiets langere afstanden afleggen en frequenter gaan fietsen.
    Niet alleen vanuit het oogpunt van gezondheid, maar ook wat betreft milieu en bereikbaarheid. Als iedereen een elektrische fiets heeft, verwacht TNO voor het woon-werkverkeer een stijging van het aantal fietsritten van 4 tot 9 procent. Over de effecten op het aantal autoritten is men voorzichtig: 1 à 2 procent minder.

Relevantie

Scroll naar boven