Duurzame fietsbruggen in Haaglanden

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:07-12-2009

Ook bij het ontwerp van fietsbruggen speelt het begrip duurzaamheid een steeds belangrijker rol. Zo won architectenbureau Syb van Breda & Co een door Zoetermeer uitgeschreven prijsvraag met een superslank ontwerp waarbij spaarzaam gebruik wordt gemaakt van staal. En Den Haag nam onlangs de langste kunststof brug in gebruik, die ook werd ontworpen op duurzaamheid.


De Nederlandse landschapsschilder Hobbema vormde de belangrijkste inspiratiebron voor de N3MP-WP, de codenaam voor een nieuwe fietsbrug nabij Zoetermeer. De N3MP-WP overspant in een slingerende lijn de Leidschendamseweg en de trambaan voor Randstadrail. 
Om de energievraag te beperken is ervoor gekozen beide hoofdoverspanningen, over de weg en het spoor, zo kort mogelijk te houden. Hiermee worden kostbare en omvangrijke draagstructuren vermeden, aldus het architectenbureau Syb van Breda & Co. 
De brug wordt over de hele lengte ondersteund door op korte onderlinge afstand geplaatste en daardoor lichte kolommen. Elk van deze kolommen kan op een enkele paal worden gefundeerd, de overspanning van het dunne dek is beperkt tot enkele meters en kan dus heel slank worden uitgevoerd. Daardoor ligt de totale hoeveelheid materiaal ver onder die van een traditioneel ontworpen brug, aldus de architecten. De constructie wordt uitgevoerd in corten staal. Het dek wordt geasfalteerd met een 'asfaltcollector'. Hiermee kan zomerse warmte worden opgevangen en ondergronds worden opgeslagen in een 'acquifer'. In de winter kan de zo gespaarde warmte worden ingezet om het dek ijs en sneeuwvrij te houden. Hiermee wordt de levensduur van het asfalt aanzienlijk verlengd en strooien van milieu onvriendelijk zout kan achterwege blijven. 
Ook de verlichting van de brug wordt straks lokaal opgewekt. Bovenop de kolommen/lantarenpalen komen zonnecellen. Deze hebben een groot oppervlak, ver buiten het bereik van vandalen. Het geheel resulteert in een CO -neutrale brug. Momenteel wordt onderzocht in hoeverre de aangegeven duurzaamheidsmaatregelen in de praktijk haalbaar zijn. 

In Den Haag werd eind november de langste glasvezelversterkte kunststof brug van Nederland in gebruik genomen. De brug maakt onderdeel uit van het regionale fietsroutenetwerk en is een belangrijke schakel in de fietsroute Zoetermeer - Den Haag. Een met glasvezelversterkte kunststof brug (glasvezelcomposietbrug) zou milieuvriendelijker dan een vergelijkbare brug uit beton, staal of koolstofcomposiet. Het materiaal is niet alleen duurzaam, milieuvriendelijk en onderhoudsvrij maar het is ook licht van gewicht. Het gebied waar de fietsverbinding is aangelegd, kent een hele zachte bodem. Een fietsbrug van staal of beton zou drie tot twintig keer meer wegen dan een glasvezelcomposietbrug.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Duurzame fietsbruggen in Haaglanden

Scroll naar boven