Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Duitsland zet in op verdubbeling fietsgebruik in steden

Duitsland zet in op verdubbeling fietsgebruik in steden

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:08-06-2012

Ook in Duitsland legt de centrale overheid het fietsbeleid vooral neer bij de steden en regio's. Gezamenlijk moeten die er voor zorgen dat het fietsaandeel landelijk groeit van 10 procent nu tot 15 procent in 2020. En in de steden moet een verdubbeling haalbaar zijn. Dat staat in het concept Nationaler Radverkehrsplan 2020.


Fietsen zit duidelijk in de lift in Duitsland. Landelijk is het aandeel tussen 2002 en 2008 toegenomen van 9 tot 10 procent, met grote uitschieters in een aantal steden. Zoals in München, langzamerhand aan uitgroeien tot de fietsstad van Duitsland, waar het aandeel steeg van 6 procent in 1996 tot 17 procent in 2011. En in Rostock gaat nu 20 procent van de kilometers per fiets, tegen 8 procent tien jaar geleden.
Het NRVP onderscheid daarom gemeenten in drie groepen. De Einsteiger, steden met minder dan 10 procent fietsaandeel, die eerst een goede fietsorganisatie op poten moeten zien te zetten. Steden met een fietsaandeel van 10 tot 25 procent - de Aufsteiger - moeten het accent leggen op het verbeteren van de infrastructuur, bijvoorbeeld het sluiten van netwerken. De Vorreiter, met een fietsaandeel van meer dan 25 procent, moeten de aandacht richten op het verbeteren van het comfort, de communicatie en de service.
Het NRPV becijfert ook wat gemeenten daarvoor zouden moeten uittrekken op de begroting. Voor aanleg en onderhoud moeten men rekenen op een bedrag van 6 - 15 euro per inwoner per jaar. Voor het fietsparkeren komen daar nog eens enkele euro's bij, maximaal 2,5 euro voor de Einsteiger.

Relevantie

Scroll naar boven