In 2017 kwamen in totaal 3.180 mensen om het leven bij verkeersongevallen in Duitsland, een daling van 0,8 procent t.o.v. 2016. Een laagterecord sinds het begin van de ongevallenstatistieken in 1950. In het eerste halfjaar van 2018 daalde dat aantal nog eens met 3,4 procent.
Van de slachtoffers in 2017 was 382 fietser. Dat is een daling van 3 procent t.o.v. 2016. Het aantal gewonden veranderde echter nauwelijks.
De langjarige trend laat een daling van het aantal fietsdoden zien sinds 2000 met 42 procent. Het aantal lichtgewonden is sinds 2000 echter met 14 procent toegenomen.
In 2017 was 65 procent van de fietsdoden ouder dan 60 jaar, bijna de helft was 70+.
Het aantal e-fietsongevallen groeit, Het grootste deel van die stijging kan echter worden verklaard door de groei van het aantal e-fietsen en het meergebruik, aldus het Bundesverkehrsministerium.
Van het aantal dodelijke fietsslachtoffers in 2015 reed 9 procent op een e-fiets. Afgelopen jaar bedroeg dat aandeel al 18 procent. Ook hier is de leeftijdsgroep 70-79 oververtegenwoordigd.
In 2017 droegen 19 procent van alle fietsers in de stad een helm. Dat verschilt aanzienlijk per leeftijdsgroep. Bij kinderen van 6-10 ligt het percentage op 72 procent, bij 17-30 jarigen op 10 procent, daarboven op 18 tot 27 procent.