Duitse Call a Bike loopt voorspoedig

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:31-08-2005
Het Duitse Call a Bike groeit gestaag. Het concept, een kruising tussen OV-fiets en het wittefietsenplan, kent inmiddels 80 000 klanten.
Bij Call a Bike kunnen klanten via hun mobieltje een code opvragen, waarmee het slot van een huurfiets kan worden ontgrendeld. Na afloop kan men de fiets gewoon ergens in het centrum van de stad achterlaten.

Het Duitse Call a Bike groeit gestaag. Het concept, een kruising tussen OV-fiets en het wittefietsenplan, kent inmiddels 80 000 klanten.
Bij Call a Bike kunnen klanten via hun mobieltje een code opvragen, waarmee het slot van een huurfiets kan worden ontgrendeld. Na afloop kan men de fiets gewoon ergens in het centrum van de stad achterlaten.

Het innovatieve fietsverhuursysteem dat door de Duitse Bundesbahn wordt ge�xploiteerd, was in de eerste vier maanden van het seizoen 2005 (maart tot en met juni) goed voor 180 000 ritten, 17 procent meer dan het jaar ervoor. Het project startte in 2002 in M�nchen. Daarna volgden Berlijn, Frankfurt en Keulen. Bij elkaar staan daar nu 4300 fietsen beschikbaar. Gebruikers krijgen na registratie per telefoon of via internet een klantnummer, gekoppeld aan een creditkaart of bankrekening. Iedere fiets is voorzien van een elektronisch slot met nummer. Gebruikers kunnen met de gsm het nummer van de fiets doorbellen, en krijgen dan een code waarmee het slot kan worden geopend. Een groen lampje op het slot geeft aan wanneer dat gelukt is. Na afloop kan men de fiets achterlaten bij een station, of bij een van de grotere kruispunten in het centrum van de stad. Afmelden doet men ook weer met de gsm. De fiets kan dan weer worden opgepikt door een volgende gebruiker.
De kosten voor gebruik bedragen 7 cent per minuut, met een maximum van 15 euro per dag. Bezitters van een ov-abonnement betalen 5 cent per minuut.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Duitse Call a Bike loopt voorspoedig

Scroll naar boven