Den Haag wil achterstand stallingen wegwerken

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:07-12-2011

Uit tellingen blijkt dat het aantal fietsers in Den Haag in 2010 met 9% is toegenomen ten opzichte van 2006. Opzet is om het gebruik van de fiets in de periode tot 2020 met nog eens 30 procent te laten groeien. Bottleneck vormt in Den Haag nog het gebrek aan stallingen en dat is één van de speerpunten in het nieuwe Meerjarenprogramma Fiets van de gemeente.


In de binnenstad wil Den Haag 2500 nieuwe fietsparkeerplaatsen realiseren. Daarvoor wil men onder andere ruimte creëren in parkeergarages. Zo komt er parkeergarage De Laan een nieuwe Biesieklette-stalling met plek voor 500 fietsen en een werkplaats voor fietsreparatie. Ook bij station Den Haag Centraal, station Hollands Spoor, station Ypenburg en station Moerwijk komen meer stallingen evenals bij 30 grote RandstadRail-haltes.
Maar ook in de wijken wil men de stallingsproblemen aanpakken. In februari 2010 zijn als proef enkele afsluitbare fietsbergingen geplaatst. De proef was succesvol en de komende drie jaar moeten er nog eens 120 fietstrommels bijkomen. Verder werkt Den Haag aan een gemeentelijke parkeereis voor het parkeren van fietsen bij verbouw- en nieuwbouwplannen voor voorzieningen, zoals winkels, kantoren, horeca, onderwijsinstellingen en medische voorzieningen . Door CROW en het Fietsberaad zijn parkeernormen en kencijfers ontwikkeld voor het parkeren van fietsen bij diverse publieke voorzieningen en kantoren. Deze parkeernormen en kencijfers worden als input gebruikt voor het ontwikkelen van een specifieke Haagse parkeereis voor fietsen bij voorzieningen en werkgelegenheid. Tevens wordt onderzocht of bij andersoortige activiteiten (zoals evenementen) waar geparkeerde fietsen een rol van betekenis kunnen (gaan) spelen, een fietsparkeernorm kan worden toegepast. Opzet is de fietsparkeernormen op dezelfde wijze als de autoparkeernormen te formuleren en toe te passen.
Verder gaat het beleid ten aanzien van het fietsen in voetgangersgebieden om. Het hele voetgangersgebied in de binnenstad wordt 24/7 toegankelijk voor fietsers. De enige uitzondering wordt gemaakt voor de Grote Marktstraat, waar op de drie drukste momenten van de week niet gefietst mag worden (koopavond, zaterdag- en zondagmiddag).
Op het gebied van infrastructuur gaat de aandacht uit naar het completeren van het fietsroutenetwerk. Ook is een apart budget (€265.000,- per jaar) uitgetrokken voor het oplossen van fietsonvriendelijke situaties die onder andere binnenkomen via een speciaal meldpunt

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Den Haag wil achterstand stallingen wegwerken

Scroll naar boven