Waarom zouden er in Groningen nog meer maatregelen moeten worden genomen om het fietsen te bevorderen? Groningen is toch al fietsstad geweest in 2002. Groningen staat aan de top van Europa als het gaat om fietsverplaatsingen. Is het robuuste beleid dat nu gevoerd wordt nog niet voldoende? Nee! Harry Rundberg van DHV kreeg begin 2009 de vraag van Bert Popken, directeur van ruimtelijke ordening en economische zaken van de gemeente Groningen dat de stad een allesomvattend plan voor de fiets nodig heeft. Een deltaplan misschien? In ieder geval iets dat het bestaande beleid verder samenhang en inhoud geeft. Vanuit de ambitie om Groningen de duurzaamste stad van Nederland te maken nam DHV de uitdaging aan. Er werd gebrainstormd over de problemen die er waren omtrent de fiets in Groningen en er werden oplossingen bedacht. 140 wel te verstaan. Met deze input ben ik begonnen aan een onderzoek naar maatregelen ter verbetering van fietsend Groningen. Een grote opgave, want het gaat wel over Groningen. Na 10 weken onderzoek is dit het resultaat, het “Deltaplan Fiets Groningen”. 30 maatregelen die fietsend Groningen in de komende 20 jaar moeten gaan verbeteren. Een waaier van maatregelen die in het teken staan van een duurzame samenleving. Het onderzoek moet gezien worden als een startonderzoek naar de mogelijkheden die er zijn voor Groningen. De maatregelen zelf moeten nog veel verder uitgediept worden.