Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Deelscooter milieuvriendelijk alternatief voor de auto, niet voor de fiets

Deelscooter milieuvriendelijk alternatief voor de auto, niet voor de fiets

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:30-04-2025
Als een rit met een elektrische deelscooter een autorit vervangt, dan levert dat milieuwinst op, zo meldt het Kennisinstituut voor Mobiliteitbeleid (KiM) op basis van onderzoek naar de milieu-impact van deelscooters over de gehele levenscylus. Als deelscooterritten in de plaats komen van (elektrisch) fietsen of lopen leidt dat juist tot meer milieuschade.

Een rit met een deelscooter, die zonder uitzondering elektrisch is, levert de helft minder emissie van broeikasgassen op dan een rit met een benzinescooter en 80 procent minder dan een rit met een brandstofauto, zo is te lezen in de brochure Deelscooters: impact op de leefomgeving van het KiM. Andere emissies als fijnstof en luchtverontreiniging treden bij deelscooters buiten het gebruiksgebied op, door de productie van de scooters en de opwekking van energie. Dit is wel vaak in minder dichtbevolkte gebieden.

Alternatief voor de auto 
De deelscooter kan deel uitmaken van een ketenverplaatsing met openbaar vervoer die lange autoritten kan vervangen. Voor kortere autoritten is de deelscooter kwa milieu-impact een goed alternatief, maar is dit bij het huidige aanbod van deelscooters nog niet overal mogelijk. Begin- en eindpunt van de scooterrit moeten binnen een bepaald servicegebied liggen en dit is nu meestal nog  beperkt tot stedelijke gebieden.  
De fiets, de elektrische fiets en de metro zijn per reizigerskilometer efficiënter dan de deelscooter. In de stad scoort ook de elektrische bus goed omdat die daar een relatief hoge bezettingsgraad heeft.

Vergroten servicegebied 
Het KiM adviseert overheden om deelscooters te stimuleren op plaatsen waar ze milieuwinst opleveren en te ontmoedigen waar andere alternatieven beter scoren. Omdat de markt voor deelscooters nog heel gevoelig is voor veranderingen, zou men mogelijk de vergunningen voor aanbieders kunnen verlengen zodat zij een beperkter investeringsrisico hebben. De milieu-impact die buiten Nederland plaatsvindt door de productie van scooters kan mogelijk via regelgeving van de EU worden beperkt. Aanbieders zouden de gebruiksafstand en de servicegebieden van de deelscooters kunnen vergroten en langere ritten of ketenvervoer aantrekkelijker kunnen maken, zodat meer autoritten kunnen worden vervangen.

Bron: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid
 

Relevantie

Scroll naar boven