‘Deelfiets schept ruimte voor woningbouw’

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:12-06-2017

Een fiets neemt minder ruimte in beslag dan een auto. De deelfiets heeft in China ruimte vrijgemaakt voor 600.000 woningen.


Dat zegt tenminste Mobike, één van de grote deelfietsexploitanten in China die – met ondersteuning van de gerenommeerde Tsinghua University uit Beijing - voor het eerst wat cijfers naar buiten heeft gebracht over de opmars van de deelfiets.

Deelfietsen zijn er inmiddels in meer dan 50 steden in China en Singapore. Ieder seconde registreert Mobike meer dan 200 uitleningen.

Zo’n 70 procent van de gebruikers is tussen de 20 en 40 jaar, eenderde gebruikt de fietst vooral voor recreatie en sport. Een op de vijf gebruikt de fiets in combinatie met de metro en bus.

De deelfiets heeft het totale fietsgebruik  verdubbeld, van 5,5% naar11,6%. Het autogebruik is teruggelopen van 29,8% naar 26,6%. Het aantal autoritten in de stad is met 55% teruggelopen.

Een andere effect van de deelfiets is dat de gemotoriseerde rickshaws uit het straatbeeld verdwijnen. Waar er bij een metrostation in Beijing vroeger zo’n 200 stonden te wachten, zijn dat er nu nog een stuk of 50.

Qua snelheid wint de deelfiets, al dan niet in combinatie met het ov, het meestal van de auto. In Beijing is 93% van de trips korter dan 5 km sneller.

En, een deelfiets neemt rijdend en  geparkeerd, minder ruimte in beslag dan een auto. Dat schept ruimte voor de bouw van 600.000 woningen, aldus illustreert Mobike de voordelen van een deelfietssysteem voor een stad. In Beijing bijvoorbeeld maakt de deelfiets een ruimte vrij die overeenkomt met 5 maal het oppervlak dat het Olympisch stadion inneemt.

En het eind van dit alles is nog niet in zicht. Eind dit jaar verwacht men 50 miljoen deelfietsgebruikers, tegen 18 miljoen eind 2016.

Mobike begint binnenkort ook in Europa. Eind deze maand start men in Manchester met 1000 fietsen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Deelfiets schept ruimte voor woningbouw

Scroll naar boven