Het Uitvoeringsprogramma is tot stand gekomen door een inventarisatie te maken van alle onderzoeken en maatregelen die noodzakelijk zijn om het beleid te realiseren. Deze inventarisatie is vervolgens per onderdeel uitgewerkt, gespiegeld aan de bestaande meerjarenbegroting, en in een meerjarenplanning gezet. Belangrijk hierbij zijn bijvoorbeeld de planningen voor beheer en onderhoud van wegen en riolering, zodat zoveel mogelijk werk-met-werk kan worden gedaan.
De uitwerking van de onderzoeken en maatregelen is zoveel mogelijk SMART gemaakt, dat wil zeggen Specifiek (wat precies, eenduidige doelstelling), Meetbaar (toetsbaar, onder welke voorwaarden of vorm is doel bereikt), Acceptabel (draagvlak), Realistisch (kan het en willen we het) en Tijdgebonden (wanneer).
Dit uitvoeringsprogramma is niet uitputtend. In de praktijk zal het voorkomen dat er verkeersmaatregelen onderzocht of gerealiseerd worden die niet in dit document vermeld staan. De strekking van het verkeersbeleid uit beleidsdeel B blijft natuurlijk op deze maatregelen van toepassing.