Trends in 2015

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:01-01-2015

Zelfs als maar een deel van de goede voornemens gerealiseerd wordt, gaat de fietser dat in 2015 merken. Grote gemeenten positioneren zich nadrukkelijker als fietsstad. De rijksoverheid komt met nieuwe voorstellen in het kader van Beter Benutten. En er staan de nodige onderzoeken op stapel die op korte termijn resultaten moeten gaan opleveren.


Utrecht is één van de steden met goede voornemens. Daar start immers op 4 juli 2015 de Tour de France en de gemeente is van plan dit spektakel aan te grijpen om ook het utilitaire fietsen nadrukkelijk in de schijnwerpers te zetten. Het Nationale Fietscongres zal rond die tijd eveneens in Utrecht plaats hebben. En dan zal ook de agenda van de Tour de Force 2015-2020 bekend worden, waarin gemeenten en organisaties zullen aangeven hoe de verdere groei van het fietsverkeer in de jaren vanaf 2015 in goede banen is te leiden.

Maar ook andere gemeenten hebben plannen. Arnhem en Nijmegen haalden het Velo-City congres binnen. Dat is weliswaar pas in 2017, maar het grootste fietscongres ter wereld zal ongetwijfeld al in 2015 enige schaduw vooruit werpen, waarbij Arnhem de ambitie heeft voor die tijd officieel Fietsstad te worden. Evenals trouwens Leiden, Woerden, Dordrecht en nog een aantal andere gemeenten. Waarbij het thema voor 2016 onder meer inspeelt op de economische en gezondheidswaarde van de fiets.

Ook Rotterdam ontdekt de fiets. De Rotterdamse MobiliteitsAgenda 2015-2018 voorspelt ruim baan voor voetgangers en openbaar vervoer, de auto te gast in de binnenstad en de fiets als ‘de nieuwe heilige koe’. En ondertussen werkt Groningen aan Fietsstad 3.0 ‘om internationaal voorop te blijven lopen als fietsstad’.

Wat zal ons nog meer bezig houden in 2015? In ieder geval zaken die te maken hebben met de toename van het fietsgebruik in de stad. Afgelopen jaar werd uit verschillende studies duidelijk dat door een aantal demografische ontwikkelingen het fietsgebruik daar fors aan het toenemen is. Dat vraagt om aanpassing van de infrastructuur voor de fiets. In 2015 wordt de Ontwerpwijzer Fietsverkeer geactualiseerd en die zal daar ongetwijfeld op inspelen.

De toename van het fietsgebruik zorgt voor problemen met het stallen van fietsen. Rond de stations wordt inmiddels fors wordt geïnvesteerd. In 2015 gaat onder meer de schop de grond in voor grote stallingen in Den Haag en Maastricht, nadat eerder al in Rotterdam en Utrecht nieuwe stallingen voltooid werden. De problemen rond stations zijn daarmee nog lang niet overal opgelost. Maar in 2015 vragen vooral fietsparkeerproblemen in binnensteden extra aandacht.

Stallingen zullen overigens niet meer in het kader van het Beter Benutten programma worden gefinancierd. In de tweede fase van het programma, dat dit voorjaar gaat spelen, richt de aandacht zich vooral op gedragsmaatregelen die het fietsgebruik heel direct beïnvloeden.

Verkeersveiligheid zal ook veel aandacht vragen in 2015. Gemeenten is gevraagd om met een lokale aanpak Veilig Fietsen te komen. De oogst valt tot nu toe nog wat tegen, 2015 moet wat dit betreft het jaar van de waarheid worden.

Het hoge aantal slachtoffers onder oudere fietsers zal daar ongetwijfeld in worden meegenomen. De aanpak van foute fietspaaltjes was in 2014 één van de succesvolste maatregelen wat dat betreft, hetgeen in 2015 in meer gemeenten zal worden doorgezet. Maar er lopen verschillende studies die in 2015 nieuwe inspiratie kunnen opleveren, zoals het vergevingsgezinde fietspad en de slimme fiets van TNO die waarschuwt voor obstakels.

Ook de elektrische fiets zal in 2015 aanleiding tot nieuwe studies en nieuwe maatregelen geven. In 2015 zal meer duidelijk worden over de vraag of de e-fiets tot extra risico’s in het verkeer leidt. En zal er een antwoord moeten komen op de mogelijke extra risico’s die de snelle speed pedelec met zich mee brengt.

Maar in 2015 zullen vooral de nieuwe kansen die de e-fiets brengt uitgelicht worden. Het grotere bereik van de e-fiets en de mogelijkheden van de e-fiets voor ‘zwakkere’ verkeersdeelnemers krijgen meer aandacht. Hoe kan de e-fiets bijvoorbeeld een alternatief bieden voor het teruglopend ov-aanbod op het platteland? En kan de e-fiets - al dan niet als onderdeel van de ov-keten - meer mensen ertoe aanzetten om de auto te laten staan?

Tenslotte is 2015 het jaar waarin het wetenschappelijk onderzoek rond de fiets een boost zal krijgen. Vooral omdat nieuwe technische mogelijkheden als open data en big data langzamerhand toepasbaar worden binnen het domein van de fiets.

En wellicht komen we er dan in 2015 achter wat fietser werkelijk beweegt.

Relevantie

Scroll naar boven