Onder Nederlandse speed pedelec rijders is een enquête uitgezet met vragen over de fysieke omgeving, sociaal-demografische factoren, persoonlijk attitudes en de sociale omgeving. In de literatuur is bewezen dat deze vier dimensies van invloed zijn op fietsgedrag en daarom worden deze dimensies gebruikt om een multi-dimensionale segmentatie van speed pedelec-gebruikers te maken. De uitkomsten van de enquête vormen de invoer voor een statistische analyse die gebruik maakt van een factoranalyse, gevolgd door een clusteranalyse. De analyse onthult vier gebruikersgroepen: fanatieke rijders, efficiënte rijders, bezorgde rijders en relaxte rijders. De vier groepen verschillen significant in meningen en gedrag De vier typen speed pedelec-rijders hebben uiteenlopende meningen over gezondheid en buiten zijn, persoonlijke mobiliteit, competitiviteit, het negatieve imago bij andere weggebruikers en de mate van identificatie met de speed pedelec. Het verschil in fietsgedrag betreft de doeleinden waar de speed pedelec voor wordt gebruikt, de fietsfrequentie in de herfst en winter en de gemiddelde rijsnelheid. Naast de verschillen zijn er ook overeenkomsten tussen de gebruikersgroepen. De meeste gebruikers
vinden de infrastructuur op hun route onvoldoende ontwikkeld voor de speed pedelec en zijn ontevreden over de verkeerswetgeving voor speed pedelecs.