De kanshebbers voor de Nationale Verkeersveiligheidsprijs

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:04-04-2022
Een tool om de risico’s op fietspaden in beeld te brengen, software om de veiligheid op kruispunten te analyseren en een driewieler met twee voorwielen. Dat zijn de drie genomineerden voor de Nationale Verkeersveiligheidsprijs 2022.

Update 14 april: Nationale Verkeersveiligheidsprijs 2022 is voor 'Veilig fietsen voor ouderen' (Driewieler met twee voorwielen)


fietspadvinder.jpg

FietsPadvinder
Het Kennisnetwerk SPV heeft definities opgeleverd voor risico-indicatoren die de veiligheid van fietspaden bepalen. De risico-indicatoren zijn obstakels, visuele geleiding, voldoende breedte, verharding, en vergevingsgezinde randen en bermen. Als een fietspad aan al deze kenmerken voldoet, is het fietspad voldoende veilig en scoort maximaal op de risico-indicator Veilige fietsinfrastructuur. Tot op heden is het moeilijk om snel, nauwkeurig en eenduidig inzichtelijk te krijgen van de huidige staat van de fietsinfrastructuur, omdat data verouderd of niet (meer) voorhanden is. Daarom is in een pilot (zomer 2021) met de provincie Noord-Brabant samen met BAM Infra en Royal HaskoningDHV de FietsPadvinder ontwikkeld. Het gaat om geïnstrumenteerde fiets voorzien van LiDAR, GPS, accelerometers en camera’s die het fietspad en de omgeving van fiets en fietser scannen en met behulp van AI analyseren.
 
Microtraffic.jpg

MicroTraffic
MicroTraffic maakt volledig geautomatiseerde conflictanalyses (tussen auto’s en fietsers/voetgangers) mogelijk op kruispunten. Er worden video-opnames gemaakt op het betreffende kruispunt (minimaal 60 uur beeldmateriaal). De beelden worden vervolgens geanalyseerd met de AI-software van het Canadese MicroTraffic, die door Mobycon naar ons land is gehaald. Hiermee wordt inzicht verkregen van alle mogelijke (bijna) ongevallen tussen verschillende verkeersdeelnemers. Niet alleen wordt gekeken naar waar de conflicten zich afspelen, maar ook naar de mate van risico’s met ernstige afloop. Alle aspecten, zoals type verkeersdeelnemers, de verkeersstromen, verkeersbewegingen, gereden snelheden en ontmoetingen, worden hierin meegenomen. Door alle aspecten hiervan voor een langere periode mee te nemen in de analyse wordt een betrouwbaar en representatief beeld verkregen over het functioneren van het kruispunt. Subjectieve verkeersonveiligheid kunnen we hiermee objectief maken.
 

driewieler.jpg

Driewieler met twee voorwielen
Een driewieler met twee voorwielen die kunnen kantelen als een tweewieler. Dat voorkomt veel ongevallen als gevolg van slecht wegdek waarbij meestal het voorwiel als eerste uitbreekt. Zo’n fiets zorgt zowel rechtuit als in een bocht voor hetzelfde vertrouwde gevoel als een gewone fiets. Op dit moment is een fiets als kanteldriewieler niet zomaar te koop. Maar van ieder model fiets is een kanteldriewieler te maken door dat te voorzien van een dubbele voorvork met daarboven het kantelmechanisme.
 
De winnaar wordt bekend gemaakt tijdens het Nationaal Verkeersveiligheidscongres op 14 april in Utrecht.

 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

De kanshebbers voor de Nationale Verkeersveiligheidsprijs

Scroll naar boven