De juiste richtlijn voor de juiste functie op de juiste plek

  • Soort:Onderzoeksrapporten
  • Auteur:SOAB
  • Uitgever:AVV
  • Datum:28-08-2000

Onderzoek in opdracht van AVV inzake 'Richtlijnen rond de capaciteitsbepaling van fietsparkeervoorzieningen bij solitaire functies in stedelijk gebied';


 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • De resultaten van dit onderzoek zijn gebruikt voor tabel 11 Richtlijnen voor de capaciteitsbepaling van fietsparkeren voor bezoekers van solitaire voorzieningen in de CROW-publicatie 158 Leidraad fietsparkeren. (pag 58).

    Navolgende conclusies zijn te trekken:
    • De oorspronkelijke richtlijnen kloppen over het algemeen goed. Eventuele verschillen
    vallen binnen de bandbreedte van de richtlijnen. De nieuwe richtlijnen lijken wel
    degelijk een nuttige en reële aanvulling op de huidige richtlijnen en vullen met name
    de door de betrokken gemeenten genoemde leemten in ontbrekende functies;
    • Een aantal van 10 onderzochte gemeenten is feitelijk te weinig om tot een gedegen
    lijst met richtlijnen te komen. Vergelijk de jarenlange onderzoeken en tellingen
    rondom de totstandkoming van normen voor autoparkeren. En nog steeds worden ook
    deze uitgewerkte autoparkeernormen bediscussieerd. Zo is onlangs een nieuwe
    discussie opgelaaid over autoparkeernormen bij VINEX-locaties. Dit onderwerp was
    bijvoorbeeld een van de thema's tijdens de Verkeerskundige Werkdagen van februari
    2000;
    • Monitoring van fietsparkeerrichtlijnen is en blijft van belang als het gaat om de 'finetuning' van de voorgesteld normen én als het gaat om globale eerste richtlijnen, voor
    functies zonder huidige richtlijnen (categorie: 'nader onderzoek vereist' uit schema 1
    in hoofdstuk 4). Monitoring blijft derhalve ook van belang, daar waar nieuwe
    richtlijnen vereist of gewenst zijn;
    • Het vermeende regionale karakter van een stad lijkt veel minder van belang dan op
    voorhand vermoed is. Veel meer lijkt de mate van fietsvriendelijkheid van gemeenten
    een rol te spelen in de bandbreedte van de richtlijnen. Fietsvriendelijke gemeenten als
    Utrecht en Houten, die in dit onderzoek zijn meegenomen, hanteren vaak
    noodzakelijkerwijs de bovengrens van de richtlijnen, terwijl minder fietsvriendelijker
    gemeenten kunnen volstaan met het hanteren van de ondergrens;
    • De voorgestelde nieuwe richtlijnen richten zich nadrukkelijk op solitaire functies in
    stedelijk gebied. In het stedelijke gebied is overigens ook de behoefte aan richtlijnen
    het grootst. Voor centrumgebieden, kantorengebieden, horeca/uitgaansconcentraties of
    andere gebieden met elkaar beïnvloedende functies is het noodzakelijk om een meer
    gebiedsgerichte benadering van richtlijnen voor de capaciteitsbepaling van
    fietsparkeervoorzieningen te ontwikkelen. Een dergelijke gebiedsgerichte normering
    bestaat nu niet, lijkt wel nuttig en sluit in ieder geval aan op de behoeften van
    gemeenten. In dat geval zal, zo is onze mening, een fietsparkeerbalans moeten worden
    opgemaakt om een gebied met meerdere functies van de juiste hoeveelheid (en
    kwaliteit) voorzieningen voor de staller te kunnen voorzien. Deze gebiedsgerichte
    benadering van het fietsparkeren viel buiten het bestek van deze opdracht, maar lijkt
    erg nuttig voor vervolgonderzoek.
    • Buiten bovengenoemde niet-solitaire functies zijn er bij een aantal gemeenten
    problemen bij het bepalen van de aan te bieden stallingscapaciteit voor landelijke
    evenementen en woongebieden (bestaande wijken en VINEX-gebieden);
    • De huidige vorm van de richtlijnen (op papier en wel in een compacte vorm) heeft de
    voorkeur. Aanvullend kan worden ingezet op verspreiding via Internet of CD-Rom.

    Tot slot
    Ook de nieuwe richtlijnen richten zich, net als de oude, uitsluitend op de kwantitatieve
    zijde van het fietsparkeren. Het kan niet genoeg benadrukt worden, dat de locatie, de
    eventuele kosten én de kwaliteit van de voorzieningen (bewaakt of niet, overdekt of niet,
    afgesloten of niet, ondergronds of niet, ...) in combinatie met een bepaald motief voor
    fietsparkeerders de doorslag geven.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

De juiste richtlijn voor de juiste functie op de juiste plek

Scroll naar boven