De fiets en thuiswerken meest kansrijk als alternatief voor de auto

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:08-12-2022
Van alle alternatieven voor de auto scoren de e-fiets, de gewone fiets en de speed pedelec het hoogst. Bus, trein en de deelscooter zijn minder in trek. Het is een stuk lastiger om automobilisten hiertoe te verleiden.

Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd in Noord-Brabant en Limburg in zeven regio’s verenigd in Smartway.NL. In totaal werd aan circa 6500 automobilisten die regelmatig met de auto naar het werk reizen door de onderzoekbureau Moventem gevraagd wat hun over de streep zou trekken om die auto vaker te laten staan.
Duidelijk blijkt daaruit dat de e-fiets (en de speed pedelec) in potentie de meeste automobilisten tot een overstap kunnen verleiden. Maar ook thuiswerken scoort hoog als alternatief.

De verdeling naar gebruik, openstaan voor en niet (willen) gebruiken van de modaliteiten als hoofdmodaliteit [bron: Meventem].

alternatief_auto.JPG

Hoe krijg je een automobilist daadwerkelijk zo ver? Wat de fiets betreft, helpen fietsregelingen vanuit werkgevers, bewaakte fietsenstallingen en betere fietspaden, zo antwoorden automobilisten desgevraagd.
Het zijn voornamelijk mensen onder de 40 jaar die al fietsen. Als men die groep zou willen uitbreiden, is de lager opgeleid forens onder de 30 jaar met een woon-werkafstand onder 15 km de meest kansrijke doelgroep, zo blijkt uit het onderzoek. (Opvallend detail: respondenten die voor de overheid werken, fietsen significant minder dan gemiddeld.)

Bij de e-fiets ligt dat anders. Hoogopgeleiden e-fietsen nu relatief minder vaak, hoewel ze wel aangeven daarvoor open te staan. Het zijn daarom vooral deze hoger opgeleiden (ook weer onder de 30 jaar) waar de meeste winst te behalen valt.
De kosten van een (duurdere) e-bike vormen niet een significant hogere barrière dan bij een reguliere fiets. Maar wel zegt de helft van de potentiële e-fietsers dat het zou helpen als de werkgever de e-fiets zou betalen.

Thuiswerken is al populair, maar er meer mensen die het willen doen. Het komt nog meer in beeld als er financiële vergoedingen tegenover staan. En als het gemis aan sociale contacten wordt opgevangen. Jonge autoforensen met een korte reisafstand zijn een kansrijke doelgroep (de potentie voor de groep met een lange reisafstand is kennelijk al goed benut).

Het lastiger om de overstap naar het ov te bewerkstelligen. Vooral op snelheid, flexibiliteit en het gebrek aan een station en een goede treinverbinding scoort de trein relatief slecht.
Automobilisten hechten aan goede verbindingen en zijn gevoelig voor probeeracties of een voordelig abonnement of een abonnement vanuit de werkgever. Kansrijke doelgroep voor de trein vormen forenzen onder de 30 jaar met een reisafstand boven de 25 kilometer. Jonge mensen in stedelijke gebieden zijn wellicht bereid vaker de bus te nemen.

De deelscooter trekt weinig automobilisten aan. Wellicht dat probeeracties met een vervolgaanbod zoals een voordelige abonnementsvorm daar verandering in kunnen brengen.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

De fiets en thuiswerken meest kansrijk als alternatief voor de auto

Scroll naar boven