De binnenstad van Brugge beschikt momenteel over meer dan 3.500 fietsplaatsen. En bij het station verdubbelde de capaciteit aan fietsstallingen in enkele jaren tijd. Bij grote evenementen bleek dat nog niet genoeg. Soms werden al tijdelijk traditionele fietsrekken bijgeplaatst. Deze klassieke rekken hadden echter een beperkte capaciteit en ook het gebruiksgemak hield niet over, aldus de gemeente.
Daarom liet men een mobiele fietsstalling ontwikkelen die comfortabel en diefstalveilig is voor de fietser en anderzijds gebruiksvriendelijk en snel inzetbaar voor de mensen die ze moeten plaatsen. Bovendien was een eis dat ze zo weinig mogelijk opslagruimte in beslag nemen. Er rolde een ontwerp uit de bus waarbij 300 fietsparkeerplaatsen gemonteerd staan op een aanhangwagen van 3 meter lang en 1,80 meter breed.
Bij een aanvraag voor fietsstallingen wordt de aanhangwagen aangekoppeld en kan men snel ter plaatse zijn. Daar worden de stallingen - zonder moeren of bouten - door de verschillende elementen in elkaar te zetten snel opgebouwd. Elke module omvat 12 hoog-laag-fietshouders, met een h.o.h. afstand van 50 cm. De fietser legt het stuur van de fiets in de houder en maakt het met een fietsslot eraan vast.