De FietsRoadmap moet ertoe leiden dat burgers meer de fiets zullen gebruiken, want dit heeft positieve gevolgen, aldus bevestigt een studie ‘kosten-baten analyse van fietsen in Benelux en NRW’.
Uit de analyse komt o.a. naar voor dat als voortaan 100.000 mensen gaan werken met de fiets over een afstand van 5 km, ze een totaal voordeel van 196 miljoen euro per jaar (ze zijn minder ziek en productiever op het werk) genereren. Als ze dit traject afleggen met de wagen creëren ze een totale kost van € 203 miljoen per jaar (kosten onderhoud, filekosten, luchtvervuiling, ongevallen).
Als 1% van alle kilometers gereden met de auto in de Benelux-NRW regio vervangen wordt door fietskilometers kan een nettowinst van 13,6 miljard euro worden gerealiseerd. Het gaat hier om 10 miljard euro aan gezondheidsvoordelen (productiviteitswinsten, lagere kosten voor de sociale zekerheid, lagere kans op een ernstige ziekte en overlijden) en zo’n 3 miljard euro aan economische winsten door minder files. De studie concludeert dan ook dat investeren in de fiets investeren is in publieke gezondheid.
In de Benelux-NRW Roadmap wordt er naast een veilige en comfortabele infrastructuur, aandacht geschonken aan het delen en ontwikkelen van fiets-data voor beleid, het opzetten van communicatiecampagnes voor het promoten van de fiets en andere initiatieven die beide regio’s de komende jaren samen zullen ondernemen om de fiets te stimuleren en samen op te trekken binnen de EU.
Concrete gezamenlijke acties bestaan o.a. uit het inzetten op opleidingsmodules in het onderwijs, die bijvoorbeeld het beroep van fietshersteller moeten promoten. Ook wil men samen met de sector campagnes lanceren om tijdens grote wielerwedstrijden het dagelijks gebruik van de fiets te promoten. En men wil ecotoerisme in eigen streek per fiets stimuleren door ervoor te zorgen dat alle fietsnetwerken duidelijk en goed met elkaar zijn verbonden en samen optrekken als het gaat om parkeernormen voor fietsen. Verder gaan beide regio’s ijveren voor voldoende connectiviteit met het openbaar vervoer.
Gezien het feit dat de regio nauw verbonden is, zal er speciale aandacht gaan naar het verbeteren van grensoverschrijdende fietsroutes door meer standaardisering van fietsinfrastructuur, betere coördinatie en communicatie. En men wil aandacht schenken aan de kansen die bakfietsen en speedpedelecs bieden.