Belgische schoolcampagnes leveren harde cijfers op

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:31-05-2005
In het Belgische Vlaanderen werden in 2002 op zes lagere scholen in Geel en twee lagere scholen in Mol campagnes georganiseerd om (ouders en) leerlingen te stimuleren zich op een meer milieuvriendelijke wijze te verplaatsen. De resultaten waren opvallend positief.

In het Belgische Vlaanderen werden in 2002 op zes lagere scholen in Geel en twee lagere scholen in Mol campagnes georganiseerd om (ouders en) leerlingen te stimuleren zich op een meer milieuvriendelijke wijze te verplaatsen. De resultaten waren opvallend positief.

De campagnes ? die plaatsvonden met financi�le steun uit het Europese programma TAPESTRY en het Vlaamse convenantenbeleid - werden fasegewijs opgezet. In de fasen 1 en 2 ging het erom schooldirecties ervan te overtuigen dat het gebruik van de auto om kinderen naar school te brengen problemen met zich meebrengt en dat juist zij een belangrijke rol kunnen spelen in het terugdringen van dit autogebruik. In de fasen 3, 4 en 5 inventariseerden scholen en gemeenten samen de problemen en de mogelijkheden om die aan te pakken. Dit leidde onder meer tot campagne- en educatiemateriaal, schoolbereikbaarheidsplannen en schoolvervoerplannen.
De campagnes kenden een gezamenlijk hoogtepunt in de start van de uitvoering van experimenten (fase 6) in de derde week van september 2002. Daaraan voorafgaand was in mei het niveau van probleem bewustzijn en het verplaatsingsgedrag v��r de campagnes gemeten.
In november 2002 werd ten slotte een nameting uitgevoerd naar impact (verandering van bewustzijnsniveau), effect (verandering van verplaatsingsgedrag) en effici�ntie (positieve kosten-batenafweging) van de campagnes.

Mooi resultaat
Op het bewustzijnsniveau werd een duidelijke verandering ten aanzien van het imago van de auto gemeten: de waardering van het gemak van de auto daalde aanzienlijk. Wat betreft effect op het verplaatsingsgedrag waren de campagnes ook uiterst succesvol: een daling van het aantal leerlingen dat met de auto gebracht en gehaald wordt met ruim 10 procentpunten.
In Geel en Mol was en is het vervoer naar school vooral een zaak van auto en fiets, net als in Nederland trouwens. Ruim 39% kwam al per fiets, naast nog 1% op die specifiek Vlaamse manier: gezamenlijk begeleid fietsen in een fietspool. De campagnes hebben zowel het fietspoolen als het individueel fietsen (al of niet door eigen ouders begeleid) sterk vooruitgeholpen: samen 9,9 procentpunt meer.
Een heel duidelijke overstap van auto(-passagier) naar fiets dus, waarbij de andere vervoerwijzen een nagenoeg ongewijzigd gebruik hebben.
Een mooi resultaat, zeker gezien het feit dat de nameting in november plaatsvond, terwijl de voormeting in mei geschiedde. Een mooi resultaat ook omdat het project als geheel, maar zeker specifiek het evaluatie-onderzoek, zeer gedegen was opgezet. Hierdoor hebben deze cijfers een grote hardheid. De schooldirecties in zowel Geel als Mol bleken zeer tevreden over de baten van de campagne. Zij waren vooral tevreden over het gegroeide partnership met de gemeente, het succes van het lokale engagement en de ge�ntegreerde aanpak. De scholenaanpak heeft dan ook een vervolg gekregen: inmiddels zijn voor vijf andere scholen bereikbaarheidsplannen en vervoersplannen opgezet.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Belgische schoolcampagnes leveren harde cijfers op

Scroll naar boven