Amsterdam telt 881.000 fietsen

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:09-01-2012

Amsterdam telt 881.000 fietsen. Dat is tenminste de schatting van de gemeente op basis van een enquête onder 2600 Amsterdammers. De enquête was vooral bedoeld om te weten te komen hoe de Amsterdammers tegen de fiets aankijken, maar in de marge werd ook gevraagd of men dacht te weten hoeveel fietsen er in Amsterdam zijn.


De schatting baseerde zich op het principe van de Wisdom of the Crowds. Dit is ook de titel van een boek The Wisdom of Crowds: Why the Many are Smarter Than the Few and How Collective Wisdom Shapes Business, Economies, Societies and Nations. De gedachte hierachter is dat het gemiddelde van een groep experts (betrokkenen) ‘de waarheid’ oplevert. In dit geval zijn de panelleden die de enquête van de afdeling Onderzoek + Statistiek van de gemeente invulden. Op basis daarvan rolde het aantal van 881.000 fietsen uit de bus, het gemiddelde van de antwoorden.
De enquête leerde verder dat zeven van de tien Amsterdammers het (heel) plezierig vindt om zich met de fiets door Amsterdam te verplaatsen (waarvan 23% heel plezierig), ruim een van de tien vindt het (heel) onplezierig (11%). De rest is neutraal (plezierig noch onplezierig, 19%).
De fietsers die het fietsen plezierig vinden, geven vaak als toelichting dat het een snelle en makkelijke manier van vervoer is (50%), dat ze genieten van de omgeving op de fiets (19%) en dat het sportief en gezond is (17%). De goede fietspaden/-faciliteiten en dat het goedkoop is, worden in mindere mate genoemd (respectievelijk door 9% en 6% van diegenen die fietsen plezierig vinden).
Minder plezierig vinden fietsers het asociale verkeersgedrag, onveiligheid en de overlast van scooters. Ook worden sommige plekken in de stad gemeden omdat het moeilijk is daar je fiets te parkeren. Veruit het vaakst genoemd is hierbij het Centraal Station.
De ondervraagde Amsterdammers werd drie mogelijke oplossingen voor het parkeerprobleem voorgelegd: meer gratis plekken, meer betaald parkeren, meer fietsen weghalen die niet in de rekken staan (handhaven). Bijna de helft kiest dan voor meer gratis plekken (46%), ruim eenderde deel (35%) voor dat er meer fietsen weggehaald worden die niet in de rekken staan en slechts 7% kiest dan voor meer betaald parkeren.

Relevantie

Scroll naar boven