De vraag of fietsers van de Museumpassage gebruik kunnen maken is al jarenlang onderwerp van verhitte debatten in de hoofdstad. De passage maakt nu nog onderdeel uit van het Hoofdnet Fiets en onderzoeken van onder meer Goudappel Coffeng, de TU Delft, de SWOV en de Fietsersbond leiden tot uiteenlopende conclusies ten aanzien van de voor- cq. nadelen van oplossingen met en zonder fietsers. Het dagelijks bestuur van stadsdeel Zuid heeft nu gekozen voor een voetgangersgebied in de passage op voorwaarde dat een volwaardig alternatieve fietsroute wordt geboden om het Rijksmuseum heen.
Het stadsdeel baseert zijn beslissing onder meer op een studie van DTV Consultants naar de verkeersveiligheid van de verschillende oplossingen. Het bureau voerde een verkeersveiligheidsanalyse uit met verkeersveiligheidsauditoren en door het berekenen van de conflicternst bij de verschillende varianten. Daarbij werd gekeken hoe vaak ontmoetingen tussen verkeersdeelnemers tot problemen kunnen leiden en hoe ernstig de afloop dan kan zijn. Er werd niet alleen gekeken naar conflicten tussen voetgangers en fietsers in de passage, ook werden conflicten in de directe omgeving meegenomen. Die laatste blijken de doorslag te geven. Op het kruispunt Stadhouderskade – Museumbrug en het kruispunt Paulus Potterstraat – Hobbemastraat aan de zuidzijde van het museum wordt het aanzienlijk onveiliger als de passage openblijft voor fietsers, onder meer omdat fietsers daar een trambaan moeten kruisen.
Per saldo is de oplossing met fietsers door de passage vijf procent onveiliger, aldus DTV Consultants die verder stelt dat een verkeersveilige oplossing is te realiseren door het aanleggen van een veilig tweerichtingenfietspad om het Rijksmuseum heen. Die conclusie is overgenomen door het stadsdeel, die met het Rijksmuseum in gesprek gaat om een daarvoor benodigde strook grond van het museum te verwerven.