Afwegingskader Fietsstraten, Fietspaden en Fietsstroken

  • Soort:Aanbevelingen & Richtlijnen
  • Uitgever:Gemeente Amsterdam, Verkeer & Openbare Ruimte
  • Datum:03-09-2021
Uitwerking van het Beleidskader Verkeersnetten (2018) & het Beleidskader Puccinimethode, standaard voor het Amsterdamse straatbeeld (2018).

 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Amsterdam is een fietsstad. In onze compacte wereldstad is de fiets één van de belangrijkste vervoermiddelen en dat is maar goed ook. Maar, de Amsterdamse openbare ruimte is ook een ‘huiskamer’. Een plek waar Amsterdammers, werkenden en bezoekers verblijven, ontspannen, samenkomen en elkaar ontmoeten. Vaak versterken beide aspecten elkaar; het is prettig fietsen door groene parken en langs mooie pleinen. En het is fijn om te verblijven in een omgeving waar niet de auto, maar de fiets het straatbeeld bepaalt.
    Toch kan het ook voorkomen dat de fietsfunctie en de verblijfsfunctie moeilijk verenigbaar zijn, omdat de ruimte in de stad beperkt is. Bijvoorbeeld in drukke stadsstraten waar veel gewinkeld wordt. Of langs het water, waar gefietst én gerecreëerd wordt. Of in woonstraten, waar naast veel fietsers ook spelende kinderen om voldoende, veilige ruimte vragen. Deze notitie biedt een afwegingskader met een overzicht van de verschillende inrichtingsmogelijkheden, om op die plekken de juiste inrichting te kiezen.
     

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Afwegingskader Fietsstraten, Fietspaden en Fietsstroken

Scroll naar boven