Aantal omgekomen fietsers met 10 procent toegenomen

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:18-04-2019
Het aantal fietsers dat is omgekomen in het verkeer in 2018 is met 10 procent gestegen, van 206 in 2017 naar 228 in 2018.

  • In 2018 vielen 678 verkeersdoden, 10,6 procent meer dan in 2017. Dat is de grootste toename sinds 1989. Aan de daling van het aantal verkeersdoden sinds de jaren zeventig is in 2014 een eind gekomen, meldt het CBS. In 2018 kwamen 233 inzittenden van een personenauto om het leven, 173 bestuurders en 60 passagiers.

    verkeersdoden-wijze-van-(1).jpegHiernaast overleden bij een verkeersongeluk onder andere 228 fietsers (op een gewone of elektrische fiets), 54 voetgangers, 44 bestuurders van een scootmobiel, 42 motorrijders en 38 brom- en snorfietsers. Vanaf 2016 wordt het aantal overledenen op een e-bike bij het CBS geregistreerd. In 2018 zijn 57 personen geregistreerd als verkeersdode die rijdend op een e-bike een dodelijk ongeval kregen. Dit aantal is vergelijkbaar met 2017.

    De genoemde aantallen e-bikedoden zijn wel de minimale aantallen, dus een ondergrens. Het CBS is afhankelijk van de invulling van het type fiets op het proces verbaal bij het Openbaar Ministerie of op het doodsoorzaakformulier. Hier wordt vaak geen onderscheid gemaakt tussen een gewone fiets en een e-bike. Deze overledenen zijn bij de categorie gewone fiets geteld. Onder fietsers was er in 2018 nagenoeg geen toename van het aantal verkeersdoden onder ouderen (60-plus), maar juist onder personen van 50 tot 60 jaar.

    verkeersdoden-naar-leeft.jpegBijna de helft van de 50-plussers die omkwamen in het verkeer in 2018 was als fietser betrokken bij een ongeval. Van alle fietsdoden was tweederde tussen de 50 en 85 jaar. Onder 18- tot 25-jarigen is 68 procent van de dodelijke verkeersslachtoffers als inzittende omgekomen bij een auto-ongeval. Ook bij de 25- tot 50-jarigen waren de meeste verkeersdoden inzittende van een personenauto. Het algemene beeld is daarmee dat oudere verkeersslachtoffers (50-plus) relatief vaak een fietsongeval hadden, terwijl jongere slachtoffers (jonger dan 50 jaar) voornamelijk bij auto-ongevallen te betreuren waren.

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Aantal omgekomen fietsers met 10 procent toegenomen

No data found
Scroll naar boven