Aandeel fiets in woon-werkverkeer stijgt na aanleg doorfietsroutes

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:28-08-2024
Doorfietsroutes hebben tussen 2010 en 2021 geleid tot tien procent stijging in het aandeel fietsers in woon-werkverkeer voor wie een groot deel van de snelste route naar het werk via het tracé van een doorfietsroute loopt. Dit blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van de Radboud Universiteit en Breda University of Applied Sciences.

De focus van het onderzoek lag op woon-werkverkeer over een afstand van 5 tot 15 kilometer. De onderzoekers vergeleken data over het gebruik van de auto en de fiets tussen forensen voor wie een doorfietsroute een plausibele route-optie was om naar het werk te reizen en een controlegroep van forensen die geen gebruik konden maken van een doorfietsroute. Ze vergeleken het aandeel fiets in het woon-werkverkeer voor beide groepen voor en na de opening van de doorfietsroutes. Hieruit bleek dat de kans dat men op de fiets naar het werk reist na de opening van een doorfietsroute tot tien procent stijgt wanneer een groot deel van de route naar het werk via een doorfietsroute loopt.  
 
De resultaten tonen volgens de onderzoekers aan dat ook in een fietsland als Nederland nog voldoende groeimogelijkheid is voor de fiets. Inzicht in het succes van doorfietsroutes is belangrijk voor beleidsmakers, omdat deze routes vaak een grotere investering vergen dan conventionele fietsroutes, bijvoorbeeld door aan te leggen bruggen en tunnels. Gemiddeld kost de aanleg van een doorfietsroute ongeveer een half miljoen per kilometer.
 
Voor hun analyse maakten de onderzoekers van de Radboud Universiteit en Breda University of Applied Sciences gebruik van data van het onderzoek Onderweg in Nederland (ODiN) van 2010 t/m 2021 voor woon-werkverkeer van 5 tot 15 kilometer per auto en per fiets voor forensen van 18 jaar en ouder. Deze data zijn gebaseerd op de antwoorden van een kleine 29 duizend respondenten. Daarnaast hadden de onderzoekers beschikking over de tijdlijn en status van doorfietsroutes in Nederland. Ze namen 25 van de 40 doorfietsroutes die eind 2018 in totaal opgeleverd waren.
 
Het onderzoek werd ondersteund door de Provincie Gelderland en is uitgevoerd in samenwerking met Tour de Force. De resultaten van het onderzoek verschenen eind augustus online in het wetenschappelijke tijdschrift Transportation Research A.
 

Relevantie

Terug naar 'Kennisbank'
Submenu openen

Aandeel fiets in woon-werkverkeer stijgt na aanleg doorfietsroutes

Scroll naar boven