Dat blijkt uit het antwoord van minister Schultz op een vraag vanuit de Kamer hoeveel middelen uit de begroting Infrastructuur en Milieu en Infrastructuurfonds nu ingezet worden ten behoeve van de modaliteit fiets (inclusief de fietsvoorzieningen bij stations en Beter Benutten) naast de Brede Doel Uitkering (BDU)-middelen.
Naast de fietsstimulering via het programma Beter Benutten wordt via ProRail gewerkt aan de uitbreiding van het aantal fietsparkeerplaatsen bij stations. Dit gebeurt op basis van cofinanciering. Voor de periode 2012- 2020 is hiervoor een bedrag van € 221 mln. beschikbaar op het Infrafonds. Verder is recent € 40 miljoen extra vrijgemaakt om de grootste stallingtekorten weg te werken. Dit brengt het totaal voor fietsparkeerplaatsen van Rijkszijde op € 262 miljoen. Dit is exclusief de cofinanciering vanuit de regio.
Door het amendement Hoogland staat € 18,5 miljoen Rijksbijdrage en na cofinanciering door de regio’s ruim 45 miljoen ter beschikking voor 7 regionale fietsroutes.
Daarnaast verstrekt IenM een aantal subsidies die ten gunste komen van de fiets, zoals de jaarlijkse subsidie aan de Fietsersbond (€ 575.000), de Dutch Cycling Embassy (€ 200.000 voor 2017) en een bijdrage aan de stichtingen die de recreatieve wandel- en fietsroutes coördineren.
Verder wordt een deel van de SWOV subsidie besteed aan fietsveiligheidsonderzoek. En gaan er bijdragen naar TeamAlert en VVN ter verbetering van de fietsveiligheid. Ten slotte gaat rond €500.000 naar kleine onderzoeken en projecten, aldus de minister.