Het wordt steeds drukker op de Nederlandse fietspaden. Deze drukte leidt er toe dat het oversteken van fietspaden met grote/drukke fietsstromen steeds lastiger wordt. Er is vaak sprake van grote stromen fietsers en/of voetgangers en dan is er meestal geen tijd en ruimte om de voorrang tussen elkaar kruisende fiets- en voetgangersstromen en tussen fietsstromen onderling soepel te regelen. En dus doen zich oversteekproblemen en conflicten voor. Het gaat hierbij zowel om conflicten tussen fietsers en voetgangers als om fietsers onderling. De knelpunten op een rij:
- Lange wachtrijen fietsers door te lange wachttijden,
- Indien de fietsstroom te groot is nemen de fietsers voorrang op de te kruisen fietsstroom die eigenlijk voorrang heeft.
- Fietsers geven geen voorrang aan voetgangers (al dan niet op zebrapaden).
Naast oversteekproblemen is er onder zowel weggebruikers als wegbeheerders vaak onduidelijkheid over de geldende voorrangsregels. Eén van de gemeenten die tegen deze problemen aanloopt is Amsterdam. Hier heeft een dodelijk ongeval van een voetganger in een dergelijke situatie tot veel ophef geleid.
CROW heeft verschillende oplossingsrichtingen in kaart gebracht gebaseerd op voorbeelden uit de praktijk. Het blijkt dat, naast de gemeente Amsterdam, diverse wegbeheerders zoekende zijn naar oplossingen voor deze problematiek. Wat zijn de mogelijkheden?
PROGRAMMA
10.30 Welkom door Mark van Gurp (CROW-Fietsberaad)
10.40 Aanpassing voorrang fiets-fietskruispunten gemeente Amsterdam (Naomy Gutierrez - gemeente Amsterdam, Hans Godefrooij – DTV)
10.50 Vragen n.a.v. presentatie Amsterdam
11.00 Discussienotitie ‘Voorrangregeling voor fietsers en voetgangers op VRI-kruispunten’ (Otto van Boggelen)
11.30 Discussie
12.00 Einde kenniscafé