Het nationaal protocol stedelijke mobiliteit, maatregelen in de schoolomgeving en op schoolroutes, een
toolkit met communicatie-middelen.. het kwam allemaal aan bod in dit webinar over de gevolgen voor mobiliteit voor het weer opstarten van het basisonderwijs na de meivakantie.
In het kader van Tour de Force bracht CROW-Fietsberaad in samenwerking met GNMI en Ruimte voor Lopen een eerste concept van een
notitie uit met een waaier aan suggesties voor te treffen maatregelen om er als gemeente voor te zorgen dat 1,5 meter afstand gewaarborgd blijft en het schoolverkeer goed verloopt. Dit webinar ging hier verder op in en gaf de gelegenheid om met elkaar kennis uit te wisselen over dit onderwerp.
Sprekers
De inhoud in de presentaties kwam van Robert Hulshof van het ministerie van IenW over het
nationaal protocol, Otto van Boggelen (CROW-Fietsberaad) die inging op de maatregelen die je in de schoolomgeving kan treffen en Eugène van de Poel (GNMI) die vertelde over de juridische consequenties van onder andere de Schoolstraat.
Discussie
Naar aanleiding van de presentaties kwamen er onder andere de volgende punten naar voren:
Diverse gemeenten combineren uitingen op straat met de campagne ‘Wij gaan weer naar school’ van VVN, sommigen plakken daar de boodschap ‘kom lopend en fietsend’ en ‘houd 1,5 meter afstand’ aan vast.
Het ministerie gaat in samenwerking met een aantal gemeenten een monitoring opzetten om de ontwikkelingen op gemeentelijk niveau te volgen. Gemeenten kunnen zich opgeven hieraan mee te doen. Hier waren zo’n dertien gemeenten in geïnteresseerd.
Gemeenten hadden vragen over het (inmiddels gepubliceerde)
protocol stedelijke mobiliteit. Bevat het bijvoorbeeld ook recreatieve routes? Robert gaf aan dat het huidige protocol betrekking heeft op grote en kleine steden, dorpen, kernen die op korte afstand van elkaar liggen. Er is geen specifiek protocol voor plattelandswegen.
Het tweede deel van de discussie focuste zich meer op hoe de contacten met de scholen zijn gelopen en welke haken en ogen er juridisch zitten aan het treffen van (tijdelijke) maatregelen.
De aanwezige gemeenten hadden veelal pro-actief scholen benaderd (via enquêtes aan alle scholen, brieven aan koepelorganisaties) met vragen om te kijken waar problemen zitten maar ook al met concrete suggesties hoe om te gaan met de verkeersstromen. De lokale afdelingen van de Fietsersbond en VVN bleven vooralsnog minder in beeld hierbij.
Den Haag bracht nog de Schoolstraat in die zij actief willen inzetten komende tijd. Wel in omgevingen die daarvoor geschikt zijn (74 van de 189 scholen). In België is deze al meer gemeengoed (is ook in de wet verankerd). Ook Zwolle is hier actief mee bezig.
De vraag werd besproken of er wel of geen verkeersbesluit nodig voor bepaalde maatregelen (wat is ‘spoed’, denk aan de mogelijkheid voor handhaving als je een verkeersbesluit instelt?). De noodzaak van evenementenregelaars (en dus vergunning hiervoor) vanwege aansprakelijkheid etc.
Een Vlaamse deelneemster gaf nog de volgende links mee voor extra informatie:
https://www.octopusplan.info/covid-19-heropstart-scholen/
https://www.paraatvoordeschoolstraat.be
https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/2172-art22undecies
Vragen en tips
Er kwamen nog veel vragen boven over (aanpassingen aan) de infrastructuur. Wat doe je bijvoorbeeld met smalle voet- en fietspaden langs drukke wegen? Kunnen er standaard-profielen komen om te gebruiken voor de weg, wat te doen met tweerichtingsfietspaden? Hoe organiseer je praktisch de loop- en fietsrichtingen?
En ook werden tips uitgewisseld over het omgaan met VRI-instellingen waarbij fietsers en voetgangers langer en meer groen krijgen.
Dit webinar is onderdeel van een serie activiteiten van CROW-Fietsberaad die i.s.m. partners als GNMI in het kader van Ruimte voor Lopen en Tour de Force worden uitgevoerd om de gevolgen rondom de 1,5-meter-samenleving in beeld te brengen en daar praktische tips en tools voor te ontwikkelen.
Direct naar