Lang niet iedereen woont of werkt op loopafstand van een halte van een metro-, tram- of snelbuslijn. Terwijl deze verbindende OV-lijnen wel erg aantrekkelijk zijn voor verplaatsingen over wat langere afstand. Goede fietsparkeervoorzieningen kunnen ervoor zorgen dat ook mensen die wat verder weg wonen, gebruik gaan maken van deze OV-lijnen. Dit wordt des te relevanter wanneer buslijnen en bushaltes komen te vervallen onder druk van financiële bezuinigingen.
Voor het bepalen van het aantal benodigde fietsparkeervoorzieningen bij treinstations en de gewenste kwaliteit daarvan, bestaan redelijk eenduidige normen en methoden. Voor fietsvoorzieningen bij bus-, tram en metrohaltes ontbraken die nog. Maar nu niet meer.
In opdracht van het Fietsberaad en het OV-bureau Randstad heeft het adviesbureau Inno-V een meetmethode en normen ontwikkeld voor het bepalen van goede fietsvoorzieningen bij de bus-, tram- en metrohaltes. Deze methode en normen zijn vervolgens door het adviesbureau Goudappel Coffeng getoetst bij btm-haltes in de regio Amsterdam. Daarvoor is een computertool ontwikkeld waarmee meetgegevens eenvoudig en eenduidig kunnen worden vastgelegd. Op de bijeenkomst wordt dit alles gepresenteerd en met elkaar bediscussieerd. Ook wordt kort aandacht besteed aan de resultaten van een proef met OV-fietsen bij bushaltes in de gemeente Haarlem.
Het programma ziet er als volgt uit:
12.30 uur
Ontvangst met koffie/thee.
13.00 uur
Welkom en intro.
13.10 uur
Het belang van goede fietsparkeervoorzieningen bij btm-haltes:
- context en aanleiding voor het onderzoek.
Maarten Bakker - Stadsregio Amsterdam
13.30 uur
Welke en hoeveel voorzieningen bij welke (typen) btm-haltes:
- uitleg van de ontwikkelde methode en normen.
Otto van Boggelen - Fietsberaad
13.50 uur
Praktijktoets in de regio Amsterdam:
- presentatie van de gehanteerde computertool en de uitkomsten van de toets.
Rico Andriesse - Goudappel Coffeng
14.10 uur
Praktijkproef met OV-fietsen bij bushaltes in Haarlem:
- kansrijke toepassing, of toch niet?
Henk Sloos - Ecosol
14.30 uur
Pauze
15.00 uur
Discussie over:
- het belang van goede fietsparkeervoorzieningen bij btm-haltes.
- de toe te passen meetmethode
- de te gebruiken computertool
- de te hanteren normen
- hoe wegbeheerders in beweging te krijgen en verbeteringen te realiseren.
16.30 uur
Einde, hapje en drankje.
De bijeenkomst vindt plaats in de zaal van het volledig gerestaureerde Koffiehuis van de Koninklijke Hollandsche Lloyd (Rijksmonument), gevestigd aan de Oostelijke Handelskade 44 in Amsterdam. Het Koffiehuis is uitstekend bereikbaar met Tram 26: vanaf Amsterdam Centraal Station naar Halte Rietlandpark in 9 minuten (+ 2 minuten lopen). De trams rijden iedere 5 minuten. Zie voor meer info: www.khl.nl.