Fietspaden langs 80-km-wegen ombouwen tot parallelwegen?

Fietspaden langs 80-km-wegen ombouwen tot parallelwegen?

Datum: 20-9-2007 14:00
Locatie: W. Breukinkzaal, hoofdgebouw Gazelle NV, Wilhelminaweg 8, 6951 BP, Dieren
In het kader van duurzaam veilig willen veel provincies de fietspaden langs 80-km-wegen ombouwen tot parallelwegen. Zij stuiten daarbij niet alleen op tegenstand van de Fietsersbond, maar ook van ouders en automobilisten. Ouders vrezen voor de veiligheid
  • Evaluatie Aan de bijeenkomst hebben circa 35 mensen deelgenomen. 25 deelnemers hebben een evaluatieformulier ingevuld. 16 deelnemers vonden de bijeenkomst erg nuttig voor hun werk, 8 deelnemers vonden hem redelijk nuttig en 1 weinig nuttig (te praktisch). De deelnemers gaven gemiddeld het rapportcijfer 7,4 voor de bijeenkomst. Programma Tijdens de bijeenkomst staan de volgende vragen centraal: wat is nu de veiligste oplossing; een fietspad of een parallelweg? Zijn er nog andere maatregelen denkbaar? En voor welke oplossingen wordt in de praktijk gekozen? Het Fietsberaad organiseert over dit onderwerp een themabijeenkomst op donderdag 20 september van 14.00 tot 16.30 uur. U kunt zich aanmelden met de link onderaan deze pagina. Het programma bestaat uit een viertal sprekers: Allereerst geeft Hans Godefrooij (DTV Consultants) een korte presentatie over de verkeersveiligheidseffecten van het ombouwen van fietspaden naar parallelwegen. In opdracht van het Fietsberaad heeft DTV Consultants de bestaande verkeersveiligheidsonderzoeken over dit onderwerp bestudeerd. Daarnaast zijn in dit onderzoek het beleid van verschillende wegbeheerders en hun meningen, ervaringen en afwegingen op dit gebied geïnventariseerd. Hans zal tevens kort ingaan op het beleid van de provincie Overijssel. De provincie Fryslân heeft een uitgebreid afwegingskader vastgesteld om te bepalen welk type parallelle voorziening langs gebiedsontsluitingswegen wordt toegepast. Christian Wielenga en Greet Kluwer vertellen hoe dit afwegingskader, waarin de fiets(intensiteit) een belangrijke rol speelt, tot stand is gekomen. Daarnaast geven zij met een aantal concrete voorbeelden aan, tot welke oplossingen dit in praktijk leidt. In Gelderland is op een aantal locaties geëxperimenteerd met passeerstroken voor landbouwverkeer. Chris Pit vertelt wat hiervoor de aanleiding was en wat de ervaringen zijn. Bovendien licht hij het provinciale afwegingskader toe, waarmee elke situatie apart wordt bekeken. Het programma heeft een sterk interactief karakter. Er is dus veel ruimte voor discussie. De bijeenkomst vindt op een bijzondere locatie plaats: in de Gazellefabriek te Dieren. Op het zelfde moment wordt hier de Gelderse Fietsconferentie gehouden. Voor meer informatie zie www.vccoost.nl/fietsconferentie. Deelnemers aan de bijeenkomst van het Fietsberaad kunnen voor- en na de bijeenkomst nog wat meepikken van deze conferentie. Bijvoorbeeld de 3e ronde van de werkplaatsen om 16.30 uur, het buffet om 17.30 uur en het Fietsdebat om 18.00 uur. De bijeenkomst van het Fietsberaad over parallelwegen vindt plaats in de W. Breukinkzaal in het hoofdgebouw van Gazelle, Wilhelminaweg 8 te Dieren. Dit is op loopafstand (ca 400 meter) van het station. Bij aankomst op het station kunt u gebruik maken van een fietspendel.

Aanmelden

U kunt zich niet meer registreren voor deze bijeenkomst.

Heeft u zich al reeds aangemeld voor deze bijeenkomst en wilt u zich afmelden? Klik hier.

Relevantie

Terug naar '2007'
Submenu openen

Fietspaden langs 80-km-wegen ombouwen tot parallelwegen?

Scroll naar boven