Tour de Force

Project Fietsbezit

  • Soort:Onderzoeksrapport
  • Auteur:Inge Bonte
  • Uitgever:Hogeschool Windesheim
  • Datum:02-10-2020
Een flink aantal partijen heeft zich verenigd om de fiets ook bij mensen die nu nog niet fietsen in het zadel te helpen. En een eerste pilot werpt inmiddels zijn vruchten af. Deelnemers leren niet alleen fietsen, het opent ook de weg naar actievere deelname aan de maatschappij.

 

Klik op de knop om de link te openen (opent in een nieuw venster)

downloaden
  • Er is binnen de pilot nadrukkelijk geïnvesteerd in de samenwerking met verschillende partijen die zich inzetten voor fietsen, gezondheid en participatie, zoals Travers Welzijn, Tour de Force, de gemeente Zwolle en de Hogeschool Windesheim. De eerste is een organisatie die zich inzet voor de leefbaarheid in wijken en buurten.
    Het idee is dat dergelijke pilots worden uitgetest in een of meer F10-steden en - op basis van opgedane ervaringen - daarna kunnen worden uitgerold in andere steden in Nederland.
    In de Zwolse wijk Holtenbroek werden afgelopen tijd verschillende initiatieven bij elkaar gebracht, onder de noemer ‘Fietsen geeft vrijheid’. Vrouwen uit bijvoorbeeld Irak, Afghanistan, Turkije of Marokko, landen waar vrouwen vaak niet mogen fietsen, kregen in groepen van tien fietsles aangeboden, waarbij ze er zolang over mochten doen als nodig was.
    Naast fietsles kregen ze ook theorie. Dat gebeurde in de fietsenwerkplaats Dock24 - waar oude fietsen een nieuw leven krijgen. Met boekjes met veel afbeeldingen, in zowel het Nederlands, het Engels als het Arabisch. En in de aanwezigheid van een tolk. De deelnemers leerden ook kleine reparaties doen aan een fiets.
     
    Inmiddels hebben sinds oktober 2019 ongeveer vijftig deelnemers de fietslessen afgerond. Ze hebben leren fietsen en er is een wereld voor ze opengegaan, aldus meldt stage-onderzoeker Inge Bonte van Windesheim. “De ex-deelnemers kunnen nu naar de markt, naar vrienden, de kinderen op de fiets naar school brengen en bij mooi weer met het hele gezin een stuk gaan fietsen. Ze zitten niet meer thuis en zijn uit hun isolement gehaald, dit heeft enorme psychische voordelen. De eenzaamheid verminderd, er worden nieuwe vriendschappen gesloten, ze vinden een baan en stromen door naar de Nederlandse taallessen en/of de handwerkclub. Tijdens de lessen wordt de spraak en taal verbeterd en veel vrouwen vallen af omdat ze meer gaan bewegen.”
    En wie zelf geen fiets heeft, kan er een krijgen vanuit de Dock24-werkplaats.
     
    De kinderfietslessen worden anders vormgegeven dan ide voor volwassenen. Kinderen leren heel snel en vaak kunnen zij wel fietsen, maar niet veilig. Bij de kinderfietslessen is er slechts één groep tegelijkertijd en na een aantal weken hebben zij de lessen afgerond en kan er een nieuwe groep starten. Er worden parcoursen op het schoolplein gemaakt waar het op- en afstappen, het remmen en het sturen wordt geoefend met vrijwilligers. De docenten van de school geven de theorielessen. Kinderen waarvan de ouders geen fiets kunnen betalen, krijgen na afloop ook een fiets. Die zijn veelal afkomstig van het Kinderfietsenplan van de ANWB, waarvoor in het hele land al ruim 13.500 fietsen zijn ingezameld en veel kinderen blij zijn gemaakt met een fiets.
     
    Al met al kan 80% van de kinderen en volwassenen in Holtenbroek na deelname zelfstandig fietsen. 20% heeft verdere ondersteuning nodig of zit in een persoonlijke situatie die het leren belemmert.
    Het succes van de fietslessen in Holtenbroek is volgens Inge Bonte te danken aan de laagdrempeligheid. Het is niet te officieel, er zijn geen moeilijke formulieren en er is geen tijdsdruk. Ook speelt mee dat de fietslessen gratis en onbeperkt worden aangeboden.
     

Relevantie

Scroll naar boven