Mechelen werkte verder aan extra ondergrondse fietsenstallingen in het stadscentrum en in de stationsomgeving. Veelbelovend noemt de jury de oprichting van het ‘Huis van de Fiets’ als centrale plek om het fietsbeleid naar de Mechelaars zichtbaarder te maken. Fietsers kunnen er terecht voor fietsonderhoud, informatie over fietsroutes, fietsinfrastructuur, fietsverhuur enzovoort. De stad onderscheidt zich duidelijk van de andere kanshebbers door te voorzien in logistieke alternatieven met cargofietsen en fietskoeriers in de binnenstad.
In de middelgrote gemeente Lommel heerst er volgens de jury een echte fietscultuur die ondersteund wordt door tal van campagnes voor diverse doelgroepen, de voorbeeldrol van het stadsbestuur en de communicatie hierover naar de burgers toe.
Lommel zet ook in op kwalitatieve fietsenstallingen. Ook de opmaak van schoolroutekaarten voor elke school springt in het oog. De samenwerking rond de Lommelse fietsboulevard wordt genoemd als het pronkstuk van deze legislatuur.
De stad Peer reserveert een groot deel van het budget voor de fiets (€10 miljoen) en zet resoluut in op het aanpakken van knelpunten op schoolroutes en het wegwerken van onveilige situaties in schoolomgevingen. Door de invoering van fietszones en de realisatie van fietsstraten op belangrijke verbindingsstraten komt een veilig fietsnetwerk tot stand.
De stad heeft een traditie in maatregelen met een ludieke insteek (“fietsfun”) en gaat hier sterk mee verder, zegt de jury. Informatieborden voor fietsers, een telpaal met display op de Markt en een interactieve kaart van fietsknelpunten zorgen voor overtuigende communicatie. Ook de particiPEER-trajecten zijn een belangrijke sterkte, en het uitgebreide aanbod van de Testkaravaan geeft de inwoners de kans om op zoek te gaan naar de juiste fiets.