Met de groei van de steden en het aantal fietsers neemt ook de vraag naar fietsparkeerplaatsen toe. In binnensteden is er behoefte aan inpandige fietsenstallingen om de druk op de openbare ruimte te verminderen en veilige parkeerplaats te bieden voor duurdere fietstypes als e-bikes en bakfietsen. De uitdaging is om fietsers te verleiden om, eventueel tegen betaling, hun fiets niet buiten maar binnen te stallen.
Movares onderzocht in opdracht van de gemeentes Rotterdam en Eindhoven hoe de ideale inpandige fietsenstalling eruit zou moeten zien. Dat deed het ingenieursbureau op basis van locatiebezoek en interviews met diverse stakeholders en medewerkers van openbare fietsenstallingen. Onlangs verscheen hiervan het rapport dat Movares en haar opdrachtgevers openbaar beschikbaar hebben gesteld omdat het breder inzetbaar is voor het onderbouwen van keuzes bij de aanleg en exploitatie van inpandige fietsenstallingen.
Het rapport geeft een uitgebreide indruk en is opgebouwd rond de ‘route’ die fietsers afleggen naar en in de inpandige fietsenstalling. Dat begint bijvoorbeeld met het type fiets waarmee fietsers de stad ingaan en hun betalingsbereidheid. Eenmaal onderweg zijn de ligging van de stalling aan hoofdfietsroutes en de nabijheid en zichtbaarheid bij bestemmingen belangrijke onderwerpen. Bij de stalling spelen aspecten als toegankelijkheid, het overbruggen van hoogteverschillen en gastvrije ontvangst een rol, en in de stalling het gemak om je fiets terug te vinden en de fiets te stallen. Tenslotte gaat het rapport in op organisatorische zaken zoals huisstijl, kosten en personeel. In het algemeen zijn de belangrijkste succesfactoren kwaliteit, locatie, veiligheid en tarieven.
Via
deze pagina is het rapport digitaal aan te vragen.