De aanleiding voor het artikel in Verkeerskunde is een vraag die ontstond binnen het door de EU gefinancierde MegaBITS project, waarin zeven Europese steden en regio’s, waaronder de provincie Overijssel, Zwolle en Enschede, samen werken aan slimme fietstoepassingen. Met een fietsapp willen de partners in dit project Floating Bike Data verzamelen om onder meer beter inzicht te krijgen in waar fietsers fietsen, maar hoe vind je deelnemers voor deze app en hoe houd je ze vast als gebruiker?
Marketingmodel
Rietman en Jorna pasten het uit de marketingwereld afkomstige AARRR-model (Acquisition, Activation, Retention, Revenue, Referral) toe om, op basis van de uitkomsten van een workshop binnen het MegaBITS project, aanbevelingen te formuleren voor het inzetten van fietsapps.
In de acquisitiefase is het bijvoorbeeld belangrijk om doelgroepen te benoemen en deze gericht te benaderen en te vertellen wat de voordelen van de app zijn. In de activatiefase draait het om een goede eerste ervaring van de gebruiker, bijvoorbeeld door een snel en eenvoudig registratieproces. Om gebruikers te behouden en gemotiveerd te houden kan men interacties tussen gebruikers onderling aanmoedigen of uitdagingen en beloningen inbouwen in de app. Ook kan men gebruikers inzetten om nieuwe gebruikers aan te trekken, door het makkelijk maken de app te delen en eventueel beloningen te koppelen aan het werven van nieuwe gebruikers.
De auteurs benadrukken dat er geen standaardblauwdruk bestaat voor het ontwikkelen en implementeren van een fietsapp en dat de juiste keuzes afhangen van de specifieke context en doelen. De aanbevelingen uit het artikel bieden nuttige richtlijnen om in het proces mee te nemen.
Lees
hier het volledige artikel op de website van Verkeerskunde.