Tour de Force

Fietsersbond: grote behoefte aan meenemen eigen fiets in trein

  • Soort:Nieuws Fietsberaad
  • Datum:12-12-2024
De Fietsersbond deed deze zomer onderzoek naar de ervaringen van fietsers met het meenemen van hun eigen fiets in de trein. Uit de resultaten blijkt dat er een grote behoefte is aan meer fietsplekken in NS-treinen en aan meer flexibiliteit in het beleid om fietsen mee te nemen.

  • 78 procent van de ruim 3000 respondenten die de enquête van de Fietsersbond invulden neemt de fiets in de trein mee om een fietsroute af te leggen van A naar B. Driekwart wil het liefst met de eigen fiets op reis in plaats van een deelfiets te gebruiken. 37 procent kiest voor het meenemen van de fiets in de trein omdat het een duurzame manier van reizen is.
    Van de mensen die besloten om hun fiets niet mee te nemen in de trein gaf de helft als argument dat er te weinig fietsplekken zijn in de trein. 29 procent vindt het lastig om de fiets op het perron te krijgen of in en uit de trein te tillen.
     
    Fietsplekken
    Meer dan de helft van de reizigers met fiets vond deze zomer voldoende plek in de trein om de fiets mee te nemen, 20 procent kon de fiets ondanks een tekort aan fietsplekken toch meenemen. 16 procent moest wachten op een van de volgende treinen – in sommige gevallen kon dit uren duren. Veel respondenten verwezen naar de ruimere mogelijkheden om een fiets mee te nemen in het buitenland, bijvoorbeeld in Duitsland, waar vaak fietswagons zijn en fietshaken om fietsen aan op te hangen.
     
    Flexibiliteit
    Er zijn wisselende ervaringen met het treinpersoneel bij het meenemen van de fiets. Van de ene conducteur mogen fietsen nog wel mee met de trein terwijl de fietsplekken al bezet zijn, de andere zet mensen met een fiets in zo’n situatie uit de trein. 42 procent van de respondenten had een positieve ervaring met het treinpersoneel, 19 procent had een negatieve ervaring.  
    Bij vervangend busvervoer mogen fietsen in principe niet mee in de bus, de meeste respondenten namen de fiets daarom ook niet mee. Enkele respondenten hadden echter de ervaring dat de fiets wel mee mocht van de buschauffeur, als er voldoende ruimte was in de laadruimte. 
     
    Aanbevelingen
    Op basis van de resultaten van het onderzoek doet de Fietsersbond een aantal aanbevelingen aan NS en ProRail, waaronder het starten van een pilot met het aanbrengen van fietshaken, het inventariseren van de mogelijkheden van speciale fietswagons, het verbeteren van de informatie over waar fietsplaatsen zich in de trein bevinden, het sneller repareren van storingen aan liften en het aanbrengen van fietsgoten bij de trappen op de stations, het vaker toelaten van fietsen treinvervangend busvervoer en het niet verhogen van de prijs voor het meenemen van een fiets in de trein. 
     
    Onderzoek
    In 2023 deed de Fietsersbond al onderzoek naar het uitbreiden van het aantal fietsplaatsen in de trein en deed toen de aanbeveling aan NS om het toepassen van fietshaken te verkennen. NS wilde deze optie toen niet verder onderzoeken. De huidige enquête, die in de zomer van 2024 werd gehouden, werd ondersteund door Rover, Fietsplatform en wielersportbond NTFU.
     

Relevantie

Scroll naar boven