Op de korte termijn staan nog meer ambitieuze plannen op de planning: de realisatie van nog eens 1400 kilometer aan doorfietsroutes tegen 2030, ondersteund door een budget van ruim 850 miljoen euro. De provincies en gemeenten werken samen om die fietspaden de komende jaren aan te leggen. Daarmee zien we een duidelijk verschuiving van ambitie naar concrete uitvoering.
Impact van investering
Het investeren in doorfietsroutes leidt gemiddeld tot een toename van 14% van het aantal fietsers. Dat kan onder andere helpen de filedruk te verminderen. In een recent
onderzoek uit Brabant kwam een opvallende stijging aan het licht: 35% meer fietsers op de Cuijk-Nijmegen-route, waarbij eerder één op de vijf fietsers de auto gebruikte. Door de aanleg van een fietsbrug is deze route beter en aantrekkelijker geworden.
Voor de langere termijn ontbreken echter financiële middelen voor nog eens 2100 kilometer aan gewenste routes, waaronder kostbare projecten zoals fietsbruggen over het IJ in Amsterdam (kosten: 300 miljoen euro) en op de Doorfietsroute Houten-Culemborg (kosten: 65 miljoen euro).
Monitoring en samenwerking
Het jaarlijkse kaartbeeld (zie hieronder) monitort de voortgang, wisselt kennis uit en bespreekt toekomstige ambities en uitdagingen. Dit biedt een platform voor provincies, gemeenten en maatschappelijke organisaties om ervaringen te delen en landelijke afspraken te maken over het meten van fietsaantallen en -ervaringen.
Sinds begin 2024 is ook de kaart ‘
wayfinding’ gereed met de F-nummering van doorfietsroutes: