In de komende vijf jaar komen daar nog ruim duizend kilometer extra doorfietsroutes bij. Gemeenten, provincies, vervoersregio’s en Rijk hebben daarvoor samen ruim 650 miljoen euro gereserveerd, en werken samen om deze routes aan te leggen.
Wat zijn doorfietsroutes?
Doorfietsroutes zijn veilige, comfortabele, brede fietspaden. Fietsers komen er zo min mogelijk obstakels tegen en hebben vaak voorrang. Kortom; fietspaden waarop je lekker kan doorfietsen. Doorfietsroutes zijn belangrijk voor de verbinding tussen dorpen en steden en voor de ontsluiting van nieuwe woningbouwlocaties. Ze zorgen ervoor dat mensen sneller, veiliger en gemakkelijker op de fiets naar bijvoorbeeld werk of school kunnen.
Nieuwe doorfietsroutes in 2024
Dit jaar zijn verschillende doorfietsroutes in gebruik genomen, waaronder de trajecten Eindhoven – Helmond, Arnhem – Velp, Amersfoort – Bunschoten en deeltrajecten van langere doorfietsroutes verspreid over Nederland.
Minder files, gezonder leven
Het investeren in doorfietsroutes leidt tot meer fietsers,
blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit. Dat helpt de filedruk te verminderen. En het draagt ook bij aan gezond leven doordat mensen meer bewegen, en doordat de luchtkwaliteit verbetert.
Een
onderzoek uit Brabant naar de effecten van de aanleg van drie doorfietsroutes liet een opvallende stijging zien: 19% van de fietsers op deze routes gebruikte eerder de auto of het OV. Daarnaast geeft 35% van de fietsers op deze routes aan sowieso meer te fietsen dan vroeger.
Blik op de toekomst
De komende vijf jaren zijn er plannen om nog ruim 1.000 kilometer doorfietsroutes aan te leggen, waarmee het totaal aantal kilometers verdubbelt. Provincies, gemeenten, vervoersregio's en het Rijk trekken hier gezamenlijk ruim 650 miljoen euro voor uit. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) gaf bij de bestuurlijke overleggen MIRT een subsidie van 18 miljoen euro aan 12 projecten (zie bijlage). Staatssecretaris Jansen (IenW): “Ik ben blij om te zien dat er steeds meer doorfietsroutes komen. IenW draagt daarom structureel bij aan deze routes. Samen met provincies en gemeenten bouwen we verder aan een landelijk netwerk van doorfietsroutes.”
Op de lange termijn (2030 tot 2040) zijn de ambities ook groot: er liggen plannen voor nog eens 2.550 kilometer extra doorfietsroutes. Daarvoor is een investering van zeker 1 miljard euro nodig.
Monitoring en samenwerking
Het jaarlijkse kaartbeeld (zie hieronder) geeft de actuele stand van zaken en de gezamenlijke ambities weer. De Tour de Force biedt hiermee een platform voor provincies, vervoerregio’s en gemeenten om samen de voortgang te monitoren, kennis uit te wisselen en ervaringen te delen.
Tour de Force is een krachtige samenwerking tussen overheden, marktpartijen, maatschappelijke organisaties, kennisinstituten en platforms die zich inzetten voor een sterker fietsbeleid in Nederland.