Momenteel ligt er in Nederland al ongeveer 750 kilometer aan doorfietsroutes en tot 2030 staat er nog eens 1400 kilometer op de planning. Het is voor het eerst dat IenW structureel investeert in doorfietsroutes: 6 miljoen per jaar. Om dit geld effectiever in te zetten is het budget voor de komende drie jaar samengevoegd, zodat er dit jaar 18 miljoen beschikbaar is. Het Rijk beoordeelt de aanvragen onder meer op hoe de doorfietsroute bijdraagt aan de groei van de combinatie fiets-ov en op de verbetering van de verkeersveiligheid. Dit najaar worden de aanvragen toegekend.
Staatssecretaris Vivianne Heijnen van IenW: “Dat we nu voor het eerst structureel geld vrijmaken voor de aanleg van doorfietsroutes is een krachtig signaal. We willen dat meer mensen de fiets pakken en dan helpt het als er veilige fietspaden zijn aangelegd waarop fietsers lekker door kunnen fietsen.”
Hoe het met de fiets gaat na de vorming van een nieuwe coalitie is nog onduidelijk. De fiets en verkeersveiligheid komen niet aan de orde in het hoofdlijnenakkoord van BBB, NSC, PVV en VVD, zo constateert de
Fietsersbond.