35% van de mensen die nu over een korte afstand met de auto naar het werk reist, zou best willen fietsen. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Market Response. Verandering is echter lastig. Gemak en gewoontes spelen een belangrijke rol. De auto staat voor de deur, de autosleutel ligt op het kastje in de gang, de fiets staat achterin de schuur. Maar ook de werkgever speelt een belangrijke rol. De reiskostenvergoeding bepaalt voor een deel de vervoerwijzekeuze van een werknemer.
Het stimuleren van fietsen naar het werk is tot nu toe vooral een ding van de overheid. Maar ook vanuit het perspectief van de werknemer kan fietsen naar het werk interessant zijn. Een perspectief dat in sommige CAO’s nog onderbelicht is. Betere voorwaarden voor de fietsende medewerker kunnen helpen bij de invulling van goed werkgeverschap, vitaliteit en bij preventie van ziekteverzuim. Maar aan een goede fietsregeling zit ook een financiële component die in deze tijden van koopkrachtverlies en hoge benzineprijzen nog belangrijker wordt. Een goede fietsvergoeding kan een financiële steun in de rug zijn voor een medewerker die op fietsbare afstand van het werk woont.
Tour de Force heeft deze publicatie samen met Natuur & Milieu opgesteld om vertegenwoordigers van werknemers bij vakbonden en ondernemingsraden te laten zien hoe je fietsen naar het werk kunt stimuleren. Een deel van de cases zijn ingebracht door Lease a Bike en Hellorider, twee aanbieders van de fiets van de zaak.