In Nederland mag je je fiets in een rek, in een stalling of gewoon op de stoep parkeren. Zo is dat geregeld in de het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens, paragraaf 11, artikel 27: ‘Fietsen en bromfietsen worden geplaatst op het trottoir, op het voetpad of in de berm dan wel op andere door het bevoegde gezag aangewezen plaatsen.’ Op de meeste plekken werkt dat uitstekend. Maar er zijn ook plekken waar het knelt. Dat gebeurt als er weinig ruimte is en er op dezelfde plek behoefte is aan zowel ‘lang’ als ‘kort’ parkeren. Bijvoorbeeld bij een supermarkt (behoefte aan kort parkeren) die zich dichtbij een station bevindt (behoefte aan lang parkeren). In zo’n geval is het in het belang van de winkel dat de klanten hun fiets even kort dichtbij de winkel kunnen parkeren. Forenzen die hun fiets voor de winkel zetten en dan tien uur later terug zijn belemmeren dat. Het is dan fijn als een deel van de openbare ruimte bestemd kan worden voor kort fietsparkeren.
Een voorwaarde voor succes is dat er binnen aanvaardbare afstand wel een alternatief is voor de langparkeerder. Ook is het van belang dat je hierop handhaaft: doe je dat niet, dan is de kans groter dat langparkeerders hun fiets gaan stallen op plekken die eigenlijk voor kort fietsparkeren zijn bedoeld, omdat consequenties uitblijven.
Kies dus voor een vorm van kort fietsparkeren als:
- Er verschillende behoeften zijn op een plek: lang- en kort fietsparkeren;
- De (openbare) ruimte niet toereikend is en er plekken zijn waar het ‘knelt’ als lang- en kort fietsparkeren gecombineerd wordt;
- ‘Het systeem op orde is’: dat wil zeggen dat er in de nabijheid voldoendevoorziening(en) zijn voor lang(er) parkeren van fietsen.
Als je aan de slag gaat met kort fietsparkeren, dan zijn er een aantal dingen nodig. Allereerst moet je dit (juridisch) geregeld hebben. In dit document leggen we uit wat daar voor nodig is en hoe je dit kunt doen. Daarnaast moet de doelgroep snappen waar de voorziening voor dient én moet er worden gehandhaafd op een juist gebruik. Hier geven we enkele handvaten voor. Vervolgens lichten we een aantal voorbeelden uit de praktijk toe en gaan we in op ‘het profiel’ van de kortparkeerder.