Kenniscentrum voor fietsbeleid

‘Running lights’ of opvallende kleding halveren fietsongevallen

18-12-2017

Fietsers die altijd hun licht aan hebben reduceren de kans op een ongeval met een andere verkeersdeelnemer met ongeveer de helft. Maar een opvallende jack heeft hetzelfde effect.

plaatje

Dat laatste blijkt uit een recente studie van de Aalborg University in Denemarken, gepubliceerd in het tijdschrift Safety Science.

Aan de studie deden 6793 vrijwilligers deel. Ongeveer de helft droeg in de testperiode - die liep van 1 november 2012 tot 31 oktober 2013 - een geel jack met retroreflectie, de andere helft reed zonder.

Na afloop werd gevraagd of men letsel had opgelopen bij een verkeersongeval. Dat bleek bij de groep met de gele jacks 47 procent minder vaak het geval te zijn dan bij de groep zonder geel jack.

Als alleen gekeken werd naar ongevallen met een auto of een andere fietser als tegenpartij, dan daalde het aantal letselongevallen zelfs met 55 procent.

Licht overdag
De Deense onderzoekers stellen dat dit effect te vergelijken is met het voeren van permanente verlichting overdag. Zogenaamde 'running ligths'  zijn veelvuldig onderwerp van studie geweest, maar dan voor auto's. Uit een studie uit 2013 van dezelfde groep wetenschappers blijkt echter dat bij fietsers die permanent licht voeren het aantal letselongevallen waarbij een tegenpartij is betrokken daalt met 47 procent (vooral overdag).

De cijfers worden overigens wel met enig voorbehoud gepresenteerd. Zo bleek bijvoorbeeld dat ook het aantal eenzijdige ongevallen – zonder tegenpartij – daalde onder de dragers van een geel jack. Dat lijkt niet logisch, maar kan mogelijk worden verklaard doordat proefpersonen geneigd zijn sociaal wenselijke antwoorden te geven. Als de resultaten daarop worden gecorrigeerd, komt men uit op een reductie van 38 procent in plaats van 47 procent. Aan de andere kant droeg niet iedereen altijd het gele jack. Degenen die dit wel deden, scoorde hoger dan gemiddeld, namelijk een reductie van 60 procent. 

Ruud van der Mast (Gemeente Almere)
03-01-2018 @ 16:36

Als aanvulling : het is soms bij koud weer een probleem om over een winterjas ook nog refecterende kleding te dragen. Dan zou een refecterende pet / hoed een goede oplossing zijn.
Ik zie die weinig in winkels. Een idee?

P. Lomito
03-01-2018 @ 23:48

Het belang van dagrijverlichting of dimlicht overdag is bij de meeste automobilisten wel doorgedrongen. Bij fietsers ligt het wel iets lastiger omdat de ouderwetse dynamo een voelbare weerstand opwekt en vrijwel alle fietsers zo geconditioneerd zijn om overdag de dynamo van het wiel te halen.

Moderne fietsen werken met energiezuinige LED-lampen en naafdynamo's die geen voelbare weerstand geven. Die fietsen kunnen zonder bezwaar dag en nacht licht voeren en zo veel zichtbaarder zijn in het verkeer.

Als berijder van een speed pedelec met Supernova M99pro koplamp beschik ik over een zeer krachtige en opvallende LED-lamp van 1600 lumen die voorzien is van dagrijverlichting (altijd aan), dimlicht dat afhankelijk van de lichtsituatie op sensor in/uit schakelt. En tenslotte heb ik op het stuur een grootlichtschakelaar waarmee in volledige duisternis het grootlicht in/uit kan schakelen. De dagrijverlichting en het dimlicht zijn perfect om altijd goed zichtbaar te zijn, het grootlicht is naast verlichting in buitengebieden vooral handig als lichtsignaal naar andere weggebruikers, zelfs overdag werkt dat zeer goed om bijvoorbeeld te waarschuwen voor dreigende situaties.

Eenmaal gewend aan zoveel zichtbaarheid en veiligheid wil je nooit meer anders op je fiets.

Leo Maathuis (Fietsersbond)
07-01-2018 @ 20:03

Tussen auto's die dagdagelijks licht voeren is het lastig opvallen. De volgende stap moet zijn dat alle fietsers en voetgangers een muts met zwaailicht moeten dragen.

P. Lomito
08-01-2018 @ 10:27

@ Leo Maathuis Speed pedelecs rijden voornamelijk op fietspaden, vooral buiten de bebouwde kom waar de meeste kilometers gemaakt worden maar ook binnen de bebouwde kom rijdt zo'n 75% van alle speeders op het fietspad, en zeker op de fietspaden die door provincie Gelderland zijn vrijgegeven voor speed pedelecs.

Tussen al die fietsers-zonder-licht val je met werkende verlichting zeer goed op.

Leo Maathuis (Fietsersbond)
08-01-2018 @ 11:11

Ongetwijfeld valt een voertuig met day running lights op tov. onverlichte voertuigen. Dat komt de onderlinge veiligheid van de verlichte voertuigen ten goede (of men gaat iets "scherper" rijden). En hHet is zonder meer heel verstandig dat een speed pedelec vanwege zijn uitzondering licht voert. Het gaat mij erom dat het niet nodig zou moeten zijn dat gewone fietsers en voetgangers toeren moeten uithalen om op te vallen tov. andere sterkere en verlichte weggebruikers. Het recht van de sterkste zou niet het enige recht moeten zijn. 

P. Lomito
08-01-2018 @ 12:48

Ik begrijp die reactie niet, deelnemen aan het verkeer betekent dat je je eigen veiligheid en die van anderen in acht moet nemen. In Nederland wordt veel gefietst en gewandeld onder slechte zichtomstandigheden en daarbij is het van cruciaal belang om goed gezien te worden.

 

Ik ben in ieder geval heel erg blij met alle voetgangers die de moeite nemen om een lichtreflecterend hesje aan te trekken of een lampje(s) te dragen zodat ze eerder zichtbaar zijn. Vooral hardlopers laten het zien hoe het moet!

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: