Kenniscentrum voor fietsbeleid

Houtense verkeersprincipes verpakt in Vinex vorm

Karin Broer , Fietsverkeer
2007

Artikel gaat in op de verschillen en overeenkomsten tussen Houten Centrum en Houten Vinex en concludeert dat het gaat om een geslaagde poging om oude verkeerskundige principes te verpakken in moderne stedenbouw.

Bestand. Klik om de link te openen (opent in een nieuw venster):

In de nieuwe uitbreiding van Houten, genaamd Houten Vinex, ligt het primaat ook weer bij de fiets. Dat betekent de auto naar de rondweg, en korte verbindingen voor de fietser. Maar de fietspaden zijn aangepast aan de laatste stedenbouwkundige principes: lange rechtstanden en minder ‘sociaal onveilig’ groen. In het bestaande Houten worden straten omgebouwd tot fietsstraten, onder meer om de herkenbaarheid van de fietsroutes te vergroten.

Kaart
2003
De ruimtelijke structuur van Houten is nog steeds een bijzonder voorbeeld. [Verkeerskunde - 1997][pdf]
Artikel
1995
Voorbeeldplannen van fietsvriendelijke woonwijken in Emmen, Bijlmermeer, Houten, Beverwaard en Lelystad.
Artikel
Klats e.a. (Ruimte voor de fiets) , V&W/VNG
1994
Minder ongevallen, minder autoverkeer en meer fietsers: gevolgen van de fietsvriendelijke stedenbouwkundige inrichting van Houten.
Kaart
2003
Article discusses the differences and similarities between Houten Centre and Houten Vinex and concludes that it is a successful attempt to package old traffic principles in modern urban planning.
Artikel
1995
Real-life examples of bicycle-friendly residential neighbourhoods in Emmen, Bijlmermeer, Houten, Beverwaard and Lelystad.

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: