Kenniscentrum voor fietsbeleid

Fietsparkeren in stadscentra

Fietsers die wat langer gaan winkelen in de stad, laten hun fiets meestal het liefst voor langere tijd achter op een veilige en handige plek, in of dichtbij het winkelgebied. Fietsers die alleen snel een paar boodschappen gaan doen in de stad, fietsen het liefst door tot aan de voordeur van de winkel waar ze moeten zijn, en parkeren daar hun fiets. Voor het winkelende publiek kunnen geparkeerde fietsen in winkelstraten echter hinder veroorzaken. En menige stedenbouwkundige is elke geparkeerde fiets in het winkelgebied een doorn in het oog. Diverse gemeenten proberen daarom het fietsparkeren in drukke winkelstraten zoveel mogelijk terug te dringen door in de nabijheid geconcentreerde fietsparkeerplaatsen aan te bieden. Vaak stellen ze ook een fietsparkeerverbod in. Andere gemeenten willen het parkeren van de fiets bij de voordeur van de winkel juist blijven toestaan. Waar mogelijk zorgen zij ook voor passende fietsparkeervoorzieningen in de winkelstraten zelf. Lukt het gemeenten die het parkeren van fietsen in het winkelgebied willen terugdringen om fietsers daadwerkelijk af te vangen en het laatste stukje te laten lopen? Hoe ver laten ze fietsers dan lopen en welke aanvullende maatregelen treffen ze daartoe? En lukt het gemeenten die het parkeren van fietsen willen blijven toestaan om de hinder van geparkeerde fietsen binnen de perken te houden en welke aanvullende maatregelen treffen zij daartoe? Deze vragen stonden centraal in de themabijeenkomst die het Fietsberaad op donderdagmiddag 21 september 2006 organiseerde in de Jaarbeurs in Utrecht. Verkeersambtenaren uit drie gemeenten vertelden over hun aanpak, over de resultaten, over hun ervaringen, over wat in de praktijk (nog) wel werkt en wat niet (meer): - Mirjam van Oers, gemeente Delft - Ewoud Vink, gemeente Veghel - Leo de Jong, gemeente Waalwijk Ook presenteerde Cor van der Klaauw, gemeente Groningen de resultaten van een recentelijk uitgevoerd onderzoek naar het stallingsgedrag van fietsers in Groningen. Aan de bijeenkomst namen 34 personen deel; 15 personen vonden de bijeenkomst redelijk nuttig, 19 erg nuttig, 0 nauwelijks nuttig.

print programmaPrint programma

Rapport
2004
In dit document zijn de eisen vastgelegd waaraan fietsparkeersystemen moeten voldoen om in aanmerking te komen voor Fietsparkeur.
Presentatie
Cor van der Klaauw
2006
Cor van der Klaauw, gemeente Groningen, presenteerde de resultaten van een recentelijk uitgevoerd onderzoek naar het stallingsgedrag van fietsers in Groningen.
Presentatie
Ewoud Vink
2006
Ewoud Vink, verkeersambtenaar gemeente Veghel, vertelde over de aanpak, over de resultaten, over de ervaringen, over wat in de praktijk (nog) wel werkt en wat niet (meer).
Presentatie
Leo de Jong
2006
Leo de Jong, verkeersambtenaar gemeente Waalwijk, vertelde over de aanpak, over de resultaten, over de ervaringen, over wat in de praktijk (nog) wel werkt en wat niet (meer).
Presentatie
Mirjam van Oers
2006
Mirjam van Oers, verkeersambtenaar gemeente Delft, vertelde over de aanpak, over de resultaten, over de ervaringen, over wat in de praktijk (nog) wel werkt en wat niet (meer).