Kenniscentrum voor fietsbeleid

Tussenrapportage Intelligente Verlichting

Concernafdeling Communicatie & Onderzoek gem. Delft , Gemeente Delft
1998

Tussenrapportage van een onderzoek onder bezoekers van het recreatiegebied Kerkpolder naar de verlichtingssituatie in het gebied.

Bestand. Klik om de link te openen (opent in een nieuw venster):

Samenvatting

onderzoek

De gemeente Delft is in februari 1999 gestart met de aanleg van de intelligente verlichting in het recreatiegebied Kerkpolder. Om te weten te komen of deze intelligente verlichting (het gevoel van) sociale veiligheid inderdaad vergroot, zijn er voor aanleg 300 bezoekers van het gebied ondervraagd over de verlichtingssituatie. Na de aanleg zal opnieuw een meting plaatsvinden.

respondenten

Ruim driekwart van de respondenten komt uit Delft. De overigen komen uit de omgeving. De leeftijd van de respondenten ligt tussen de 15 en 85 jaar. Een op de vijf respondenten behoort tot de groep 15 tot 20-jarigen. Negen van de tien respondenten komt 1 keer per week of vaker in het gebied.

vervoermiddel

De belangrijkste twee vervoermiddelen waar de respondenten mee naar het gebied komen zijn de auto (tweederde) en de fiets (een kwart). Onder vrouwen ligt het aandeel dat met de auto gaat hoger dan bij mannen.

De belangrijkste reden voor het gebruik van de fiets is het ontbreken van een andere vervoersmogelijkheid. De auto wordt door 6 van de 10 vrouwelijke respondenten die met auto zijn gekomen uit veiligheidsoverwegingen gebruikt. De mannelijke respondenten gebruiken de auto vooral voor het gemak.

Een derde van de respondenten gebruikt voor zonsondergang een ander vervoermiddel om naar het Kerkpolder gebied te gaan dan na zonsondergang. Onder vrouwen is dit aandeel twee keer zo groot als onder mannen. Het vervoermiddel dat overdag wordt gebruikt geeft in het donker een onveilig gevoel. Het gaat hierbij met name om de fiets.

route

De meest gebruikte routes naar het Kerkpoldergebied zijn de Kerkpolderweg en het Zwembadpad. Dit zijn de routes die voor automobilisten toegankelijk zijn. De van Rijslaan en het Kerkpolderpod zijn voor fietsers ook belangrijke toegangswegen.

Een vijfde van de respondenten neemt in het donker een andere route dan wanneer het licht is. Onder vrouwen is dit een derde. Dit heeft vooral te maken met het onveilige gevoel dat de betreffende route in het donker geeft.

sociale veiligheid

Het gemiddelde rapportcijfer dat de respondenten geven voor het gevoel van sociale veiligheid na zonsondergang is een 3,2. Vóór zonsondergang is dit een 6,4. Bij vrouwen liggen deze twee cijfers gemiddeld lager dan bij mannen.

verlichtingssituatie

Het gemiddelde rapportcijfer voor de verlichtingssituatie in het Kerkpoldergebied ligt
bijzonder laag. Gemiddeld geven de respondenten een 1,9. Er blijkt onder de respondenten dan ook een grote behoefte te zijn aan verbetering van de verlichtingssituatie in het gebied.

Brochure
Senter , Senter
2000
Brochure over Intelligente Verlichting; sociaal veilig, natuurvriendelijk en energiezuinig.
Rapport
Concernafdeling Communicatie & Onderzoek gem. Delft , Gemeente Delft
1998
Tussenrapportage van een onderzoek onder bezoekers van het recreatiegebied Kerkpolder naar de verlichtingssituatie in het gebied.

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: