Kenniscentrum voor fietsbeleid

ProRail start proef fietsparkeersysteem in Utrecht en Groningen

2011
plaatje

In de strijd tegen het tekort aan fietsplekken op stations, is ProRail onder het toeziend oog van wethouder verkeer van Utrecht Frits Lintmeijer gestart met een proef met een nieuw fietsparkeersysteem in Utrecht. Groningen volgt in mei. Treinreizigers die op de fiets naar het station komen zien bij aankomst in de stalling op een scherm waar vrije plaatsen zijn en kunnen zo makkelijker een plek vinden. Fietsen die te lang gestald staan, worden weggehaald.

De fietsparkeerplekken in het Utrechtse Smakkelaarsveld en het Stadsbalkon in Groningen zijn voorzien van speciale klemmen die meten hoe lang een fiets in de stalling staat. Daartoe is iedere individuele fietsrail voorzien van een opgeschroefde wipschakelaar. Die is uitgerust met de nodige elektronica én een batterijtje. De wipschakelaar kantelt zodra er een fiets wordt geplaatst. Op dat moment zendt de schakelaar draadloos een signaal naar het ontvangststation dat is gemonteerd op een paal op het stallingsterrein. Daarvan staan er op Smakkelaarsveld enkele tientallen. Die geven de informatie door aan een centrale computer, die bij het bedrijf staat dat het systeem in opdracht van Prorail beheert. De verzamelde gegevens worden via internet teruggestuurd naar de beheerder van de stalling. Die kan op een beeldscherm exact zien welke plaatsen vrij zijn, welke bezet zijn en hoe lang een fiets er staat. Staat die er langer dan 14 dagen dan haalt de stallingsbeheerder (de gemeente) de fiets weg.
Behalve dat het beheer eenvoudiger wordt, kunnen gebruikers van de stalling sneller hun weg vinden via digitale schermen bij de ingang. In één oogopslag is duidelijk waar er in de stalling nog vrije plaatsen zijn. De proef loopt zes maanden. Bij succes zal het systeem ook in andere fietsenstallingen bij stations ingezet worden. De kosten bedragen nu nog ruim €100 per stallingsplaats, maar Prorail hoopt dat dit bedrag in de toekomst zal zakken.

Artikel
Ron Hendriks , Fietsverkeer 27
2011
In de fietsenstalling komt langzamerhand meer elektronica die deze taak gaat overnemen. En ook buiten zien we meer elektronische systemen om de fiets veilig te stallen. Eén ding hebben de ontwikkelaars gemeen: een ongebreideld enthousiasme. De prijs vormt echter nog wel een beletsel voor een snelle opmars. En wellicht soms ook de hoge eisen die een fietser stelt aan het gebruiksgemak.
JW Laverman (Fietsersbond Rotterdam & Regio)
04-04-2011 @ 23:07

Proeven met dit soort systemen zijn dringend nodig. Maar technisch goed functioneren is niet voldoende. Met honderdduizenden stallingsplaatsen in Nederland en tienduizenden in Utrecht moet het technische systeem 99,99% van de tijd beschikbaar zijn en nagenoeg onderhoudsvrij zijn.

Gezien de tekst bij dit systeem dringt zich gelijk de volgende vraag op: op enig moment zullen de batterijtjes leeg zijn mag ik aannemen. Wie vernieuwt ze dan?

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: