Kenniscentrum voor fietsbeleid

Alternatieven voor turborotondes

Peter Kroeze , Ligtermoet en Partners
2008

Analyse van enkele oplossingen voor ‘fietsers op drukke rotondes’, anders dan de steeds vaker toegepaste turborotonde. Concrete oplossingen zoals gerealiseerd in Maastricht, Harderwijk en Utrecht worden in deze presentatie (voor een Fietsberaad-bijeenkomst, mei 2007) beoordeeld, op basis van feitenmateriaal over ontwerp en ongevallen.

Bestand. Klik om de link te openen (opent in een nieuw venster):

Ontwerpvoorbeeld
2008
Hilversum, Joost den Draaijerrotonde. In de zomer van 2007 is in Hilversum de eerste halve turborotonde van Nederland geopend met voorrang voor fietsers. (Althans, voor zover bekend is dit de eerste). In de loop van 2008 worden de resultaten van de evaluatie verwacht. Volgens de gemeente zijn de eerste ervaringen positief. Met video-impressie.
Presentatie
Presentatie
Ontwerpvoorbeeld
2008
Hilversum, Joost den Draaijer roundabout. In the summer of 2007 the first semi-turbo roundabout in the Netherlands (at least as far as we know) with right of way for cyclists was opened in Hilversum. In 2008 results of the evaluation are to be published. According to local authorities the first results are positive.  
Notitie
2008
Standpunt van het Fietsberaad over CROW-aanbeveling 257 over Turborotondes. Zie tabblad 'gerelateerde items' voor reactie CROW.
Nieuws
2009
De Joost den Draaijerrotonde is een veilige en goed functionerende rotonde. Dat concludeert de gemeente Hilversum in een evaluatie van deze eerste turborotonde met voorrang voor fietsers.

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: