Kenniscentrum voor fietsbeleid

Groene golf Raadhuisstraat Amsterdam

2008

Amsterdam, Raadhuisstraat, groene golf. In het najaar van 2007 is op de Raadhuisstraat in Amsterdam een groene golf voor fietsers gerealiseerd. Bij een gemiddelde snelheid van 18 kilometer per uur krijgen fietsers elf maal achter elkaar groen. De groene golf werkt in beide richtingen. Ook het autoverkeer en openbaar vervoer profiteert van de nieuwe regeling, maar wel in mindere mate. Met simulatiefimpje.

Nieuws
2005
De Deense stad Odense kent al enige tijd de groene golf voor fietsers. Daarbij moet de fietser het tempo volgen van een serie lampjes naast het fietspad, die achter elkaar oplichten. Wie dat doet, hoeft niet te stoppen voor een rood verkeerslicht. Op een andere fietsroute zijn nu ook elektronische borden geplaatst die aangeven bij welke snelheid de fietser meegaat in een groene golf
Nieuws
2007
Het liefst zou Amsterdam alle fietsen voorzien van een RFID-chip. Dan zou de prioriteit bij verkeerslichten eenvoudig te regelen zijn. Maar dat zit er voorlopig niet in. Tot die tijd zal men het moeten doen met ‘groenlicht-vooraankondigingsmelders’.
Ontwerpvoorbeeld
2007
Kopenhagen, Norrebrogade, groene golf voor fietsers. De gemeente Kopenhagen heeft een groene golf voor fietsers ingevoerd voor 12 VRI’s op een traject van ruim 2 kilometer. De effecten op de reistijd en het comfort voor het fietsverkeer zijn zeer positief. De bus ondervindt wel nadelen. Met video.
Nieuws
2007
In de Raadhuisstraat in Amsterdam is sinds kort een groene golf gerealiseerd voor fietsers die vanaf het Paleis op de Dam naar de Prinsengracht fietsen en omgekeerd. Ook de doorstroming van het openbaar vervoer in de richting stad-uit is hierdoor verbeterd.
Ontwerpvoorbeeld
2007
Copenhagen, Norrebrogade, green wave for cyclists. Local authorities in Copenhagen have installed a green wave for cyclists affecting 12 traffic lights over a stretch of road of over 2 kilometres. The effects on travel times and cyclist comfort are very positive. Transport by bus is however adversely affected. We especially recommend the attached video.
Jan van der Horst (Fietsersbond)
19-01-2010 @ 17:24

Bij het zien van het filmpje dacht ik: dat wordt stressen, want bij oponthoud mis je je golf en het wemelt van het oponthoud. Maar als je strandt door oponthoud, pak je vervolgens toch weer de groene golf op. Dat is altijd nog beter dan oponthoud plus geen groene golf. Het ziet er uit als een geslaagde maatregel, maar ik heb er geen ervaring mee.

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: