Deze website maakt gebruik van cookies. Met functionele- en analytische cookies zorgen we er voor dat website goed werkt en verbeteren wij onze websites. Ook plaatsen we marketing cookies om je van persoonlijke content te voorzien. Wil je dit niet? Kies dan voor
weigeren
, we plaatsen dan alleen functionele en analytische cookies.
Meer informatie
.
Akkoord
winkelmand
(0)
Zoeken
Zoek in gehele site
Zoek in publicaties
Zoek in online kennis en tools
Zoek in cursussen en opleidingen
Zoek in bijeenkomsten en congressen
Zoek in bibliotheek Verkeer en Vervoer
Zoek in bibliotheek Mobiliteit en Gedrag
Zoek in Toolkit Mobiliteit en Gedrag/ Verkeerseducatie
Over CROW
Inloggen
Thema's
Aanbesteden
Arbo en veiligheid
Assetmanagement
Bouwwerk Informatiemanagement
Brede welvaart
Collectief vervoer
Contracteren
Duurzaamheid
Fiets en voetganger
Gladheidsbestrijding
Groen
Infratechniek
Management openbare ruimte
Mobiliteit
Parkeren
Projectmanagement
Verkeersmaatregelen
Smart Mobility
Wegbeheer en wegonderhoud
Wegontwerp
Kennis
CROW Online Kennisbank Demo
Kennismodules & tools
Publicaties
Bibliotheek Verkeer & Vervoer
Organisatieabonnement
Tools Mobiliteit en Gedrag
Cursussen
Openbare registers
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Helpdesk
Handleidingen en instructievideo's
Online Kennismodules
Veelgestelde vragen thema's
Veelgestelde vragen klantenservice
Onderhoud- en storingsinformatie
Menu openen
Thema's
Blog
Kennis
Cursussen
Kennisnetwerken
Agenda
Ondersteuning
Over CROW
Inloggen
Home
/
Kennis
/
Bibliotheek
/
Kennisdocumenten
/
CROW-notitie Schoolstraten; inrichting en organisatie
Terug naar het overzicht
CROW-notitie Schoolstraten; inrichting en organisatie
Onderwerp(en):
Verkeersveiligheid
,
Wegontwerp
De CROW-notitie 'Schoolstraten; inrichting en organisatie' biedt gemeenten handvatten bij het maken van de keuze of een locatie zich leent voor het aanwijzen als schoolstraat, en hoe deze schoolstraat op een uniforme, juridisch correcte en herkenbare wijze kan worden ingericht.
Bekijk document
Omschrijving
Bij een schoolstraat wordt de weg voor de (basis)school tijdelijk afgesloten voor al het inkomende gemotoriseerd verkeer. Dat gebeurt op schooldagen vlak voor tot net na het starten van de schooldag en vlak voor tot kort na het eindigen van de schooldag. In alle gevallen gaat het om scholen die liggen aan een erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/uur.
De voordelen zijn evident: de schoolomgeving wordt rustiger en aangenamer. De plaats die auto’s innamen, komt vrij voor voetgangers, fietsers, groen, ontmoeting, beweging en recreatie. In België is de schoolstraat al toegepast bij ongeveer 165 scholen in meer dan 50 gemeenten.
De CROW-notitie Schoolstraten is tot stand gekomen op basis van kennis en literatuur op het gebied van schoolstraten in Nederland, België en Engeland, aangevuld met gesprekken met verschillende gemeenten en ervaringen van de expertgroep. Op grond van al deze informatie zijn randvoorwaarden geformuleerd voor de instelling van een schoolstraat. De notitie bevat ook voorstellen voor de juridische afbakening van een schoolstraat.
Scroll naar boven