Kenniscentrum voor fietsbeleid

Fietsend Ruimte Bewegen

Peer Holthuizen , Windschild.org
2015

Uitrreksel m.b.t. de luchtweerstand van de fiets waarin zinvolle toepassingen op het gebied van infrastructuur, mobiliteit en ruimtelijke planning in o.a. Nederland worden geschetst. De techniek en voordelen van een luchtstroom gesteunde voortbeweging per fiets worden geintroduceerd.

Bestand. Klik om de link te openen (opent in een nieuw venster):

De auteur van dit artikel, de beeldend kunstenaar Peer Holthuizen, presenteerde in 1989 een ontwerp voor een meewind fietstraject, bijvoorbeeld in een open windtunnel. Met betrekkelijk eenvoudige technologie kan het fietsverkeer op veelgebruikte routes sneller en aantrekkelijker worden gemaakt. Zijn ontwerp kreeg destijds weinig aandacht. De nieuwste opvattingen over de compacte stad en meervoudig ruimtegebruik maken de ideeën van Holthuizen weer actueel. in bijgaande uiteenzetting schetst hij de techniek en de voordelen van een luchtstroom gesteunde voortbeweging per fiets. Het ontwerp is uitvoerbaar en de economische, de ruimtelijke en sociale voordelen zijn aanzienlijk. Tijd voor planologen en ontwikkelaars om tracés voor windgestuwd fietsen op te nemen in hun plannen.

Er zijn drie belangrijke elementen in dit plan:

  1. Dat met behulp van verschillende analoge systemen zoals windweringen en overkappingen een inpassing en aansluiting aan conventionele fietsroutes mogelijk worden gemaakt.
  2. Dat door toepassing van dit systeem de aantrekkelijkheid van de multifunctionele en urbane ruimte voor bewoners, bezoekers en ondernemers wordt vergroot. Verfijnde ruimtelijke structuren veroorzaken meer ontmoetingen (vermenging van architectuur en wegenbouw / verblijfskarakter / winkels en terrasjes), (zie "verrijking van de openbare ruimte").
  3. Verder is er ook rekening gehouden met verschillen in de beleving van het fietsen. Voor recreatieve fietsers zijn plezier, gezondheid, ontspanning en intensieve beleving van de omgeving belangrijk. Utilitaire fietsers letten meer op het verloop van het traject, het aantal stopplaatsen en de duur van de stops, het klimaat en hinderlijke incidenten. Voor beide geldt dat meer comfort op het af te leggen traject, gewaardeerd wordt. 

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactie plaatsen

Alleen geregistreerde gebruikers kunnen een reactie plaatsen. Vul a.u.b. uw e-mailadres in om uw registratie te controleren

E-mail: